خوش آمدید
لطفا تا بارگزاری کامل سایت  سایت تخصصی معماری کمی صبر کنید

موضوعات
معماری ایران
خانه های تاریخی کاشان

نویسندگان

پیوند های روزانه

امکانات

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 98
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

تماس با ما

عضویت
ارسال شده در دو شنبه 30 بهمن 1391برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

m6944_member.gif


دانلود کتاب راندو با فرمت PDF
ارسال شده در پنج شنبه 26 بهمن 1391برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 برای دانلود به ادامه مطللب مراجعه کنید


مؤسسه صلح ايالات متحده - Moshe Safdie
ارسال شده در پنج شنبه 26 بهمن 1391برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 

مؤسسه صلح ايالات متحده در مرکز ملی Washangton Dc قرار گرفته است . اين مؤسسه در تقاطع خيابان 23وخيابان قانون اساسی به عنوان اولين ارگانی که فعاليت های روزانه خود را که شامل مديريت مبارزه بين المللی است پستيبانی می کند ، قرار گرفته است .

 

فضاهای برنامه ريزی شده شامل دفاتر اداری ، بايگانی تحقيقات ، کتابخانه ، مرکز کنفرانس و يک مرکز آموزشی می شود .يک سقف موج دار کروی دو فضای داخلی را پوشش می دهد که ديد کارکنان را به سوی رودخانه پوتوماک و بنای ياد بود لينکلن ، هدايت می کند .

ورودی مانند چترهائی با ساختار شبيه بال پرنده است که از فريم های فولادی تشکيل شده که توسط شيشه های سفيد شفاف محصور شده است .


ایستادن به تماشای ایستگاه‌ها
ارسال شده در پنج شنبه 26 بهمن 1391برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 گردشگری و سفر، ارتباطی ناگسستنی با صنعت حمل و نقل داشته و در این میان شاید نقش راه آهن و ایستگاه های قطار، بسیار بااهمیت باشد. نما و چهره ایستگاه قطار به همراه امکانات و تسهیلات رفاهی برای گردشگران و مسافران اهمیتی ویژه دارد.

 

این ایستگاه ها می توانند با وجود داشتن زیبایی ها و امکانات ویژه و طرح های خاص معماری، خود به مکانی دیدنی و قابل توجه تبدیل شوند. در گوشه و کنار این دنیا برخی از ایستگاه های قطار وجود دارد که به زیبایی محیط داخلی و بیرون ایستگاه بسیار توجه شده است و برای ساخت برخی از آنها از نقشه های پیچیده و شگفت انگیزی استفاده کرده اند که در کنار زیبایی از شکل و چهره ویژه نیز برخوردار هستند. در اینجا به ۱۰ ایستگاه زیبا و خاص دنیا به انتخاب سایت toptens پرداخته ایم.

ایستادن به تماشای ایستگاه ها

بقیه در ادامه مطلب


چند نمونه اسکیس با خطوط مستقیم
ارسال شده در پنج شنبه 26 بهمن 1391برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 

بقیه در ادامه مطلب


ظوابط طراحي مبلمان شهري
ارسال شده در چهار شنبه 18 بهمن 1391برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 

مجموعه مبلمان شهري اجزاء و امكاناتي هستند كه با ويژگيهاي مختلف خود (مثل شكل، رنگ، تعدد يا فراواني، نوع مكانگيري مناسب و امثالهم) در ارتقاي كيفيت و كميت محيط، در ويژگيهاي بصري، در خدمت رساني به مردم و رفع نيازهاي مختلف آنها نقشي در خور توجه ايفا مينمايد. اهم اين ويژگيها و ضوابط مرتبط با اين مبلمانها تحت عناوين تابلوها، ايستگاهها، تجهيزات روشنايي، نيمكتها، ظروف زباله، كيوسكها و ... ارائه ميشوند. 


ايستگاه اتوبوس و تاكسي 
- كانالهاي آب بين پياده روها و محل ايستگاه بايد سرپوشيده باشد
- محل پهلو گيري اتوبوس های آزاد راه برای سوار و یا پیاده کردن مسافر و محل تاكسي های ویژه اتوبان به شهر، بايد بوسيله تورفتگي، تغيير آرايش با خط کشی لازم در كف مشخص گردد. 
- در ايستگاهها بايد جايگاه نشستن با سرپناه ايجاد نمود.

 

بقیه در ادامه مطلب


ترسناک ترین استخر جهان در سنگاپور
ارسال شده در چهار شنبه 18 بهمن 1391برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 

ترسناک ترین استخر جهان در سنگاپور قرار دارد این استخر در پارک Sands Skypark (پارک شنی آسمانی) در بالای 3 آسمان خراش قرار دارد .این استخر بالای طبقه 55 است و نمای شهر به زیباترین حالت در حال شنا قابل مشاهده هست . 

طول این استخر 152 متر است و همانطور که در عکس می بینید دارای لبه نیست و اگر شما به کناره ها بروید به جای اینکه به پایین سقوط کنید به درون یک حوضچه می افتید که دور تا دور این استخر را فرا گرفته و نقش دیگر آن پمپ کردن آبی است که از کناره های استخر به پایین می ریزد و برگرداندن دوباره آن به داخل استخر است. این پارک توسط Moshe Sadie طراحی شده . ورودی این پارک برای مسافران و توریست ها مجانی است اما برای ساکنان سنگاپور 70 دلار است.

 

 

 


تعریف معماری ایرانی از زبان سه نسل
ارسال شده در چهار شنبه 18 بهمن 1391برچسب:تعریف معماری ایرانی از زبان سه نسل, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 

مرحوم استاد محمد کریم پیرنیا

- نادر اردلان

- داراب دیبا

- مرحوم سید هادی میرمیران

سوال:اگر بنا بود از میان آثار ارزشمند تاریخ معماری ایران آثاری را به عنوان معرف تمام عیارهنر معماری ایران برگزینید،کدام آثار را انتخاب می کردید؟
 
-پیرنیا:در هر کدام از شش شیوه ی تاریخ معماری ایرانی یک شاهکار هست.اما به یاد می آورم که مرحوم مهندس فروغی تعریف می کردکه یک بار در بوزار پاریس مسابقه ای برگزارکردند و از همه پرسیدند که اگر بخواهید خوش تناسب ترین ساختمان جهان را معرفی کنید،چه بنایی را انتخاب می کنید؟که گنبد قابوس برنده شده بود.باید هم میشد،چون حتی کسانی مثل پسران چنگیز هم گفته بودند"این بنا را خراب نکنید،بگذارید باقی بماند تا معلوم شود ما چه چیزهایی را خراب کردیم."
و در واقع این بنا بدون هیچگونه تزئین ،گچبری و ... مظهر تناسب و زیبایی است.
از دیگر شاهکارهای معماری ایرانی نیز می توان به گنبد سلطانیه که البته مجموعه ی کاملی بوده و حالا دیگر نیست اشاره کرد.ساختمان های دوره صفوی مثل کاروانسرای مادر شاه،مدرسه مادر شاه(مدرسه چهار باغ)،بازارچه بلند و همچنین باغ سازی ایرانی نیز در معماری ایرانی متمایز می باشند.

 


مینیمالیزم در هنر و معماری
ارسال شده در چهار شنبه 18 بهمن 1391برچسب:مینیمالیزم در هنر و معماری, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 عبارت 
"كوچك زیاد است" برای مدرنیستها یك كانسپت و مفهوم تعریف شده ومشخص است كه همواره در پی كم كردن جزییات ناخواسته اند.هدف مینیمالیستها در طراحی،نمایش جوهره ذاتی جز و كل هر چیز است.خواه قسمتی از قاشق و چنگال باشد و خواه فضای گالری یا یك خانه.
تجلی مینیمالیزم در معماری و در كلیه هنرها،احتمالا به جنبش فن و هنر،كه از بی نظمی های ویكتورین دوری می جوید
-باز می گردد. ویلیام موریس یكی از بانیان اساس این تفكر و بنیانگذار اصول مدرنیستها و هوادار صداقت و صراحت در بكاربردن مصالح و سازه،فن اجرای ساختمان را یك عمل تمام عیارهنری می بیند.امروزه مسجل است كه مینیمالیزم از فلسفه فكری و معماری میس ون دروهه و تمایل وی به كاهش تزیینات در كار نشات گرفته است.میس فضا را همچون جریانی آزاد و مطبوع در بین توده داخلی بنا و همچنین داخل و خارج هدایت می كند.تمایل میس نه تنها كاستن جزییات بلكه پیوند میان معماری و طبیعت نیز بوده است.می توان گفت كه شیشه مهمترین مهمترین ماده برای مدرنیستهای اولیه به حساب می امد كه پیوندی غیر مترقبه بین درون و برون ایجاد می كرد.
تنوعی كه در ارائه این تنزل اجزا و حساسیت به كوچك سازی توسط معماران مختلف ارائه می شود عموما وجه مشابهی دارند كه سعی كرده اند وقوف به طبیعت را افزایش دهند


بررسی ساختمان اپرای سیدنی (استرالیا)
ارسال شده در چهار شنبه 18 بهمن 1391برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 

 

از میان 222 طرح ارائه شده برای ساختمان اپرای سیدنی؛ طرح معمار دانمارکی«جوئرن آتزن» (Joern Utzon) مورد تصویب قرار گرفت. جنبه های اقتصادی ؛خلاقیت و انقلابی بودن طرح موجب پیروز شدن طراح شدند و همین جنبه های طرح؛ ساختمان اپرای سیدنی رابه یکی از شاخص ترین کارهای معماری دنیا تبدیل کردند. ایده «آتزون» این بود که ساختمانی بسازد که آینه تمام نمای بادبان های کشتی ها ؛امواج اقیانوس و نماد واضحی از صدف های دریایی باشد . (مشاهده ی طرح اولیه)از آنجا که طرح اولیه از نظر جنبه های سازه ای آن قابل اجرا نبود ؛ در سال 1959هنگامی که مرحله اول ساخت آغاز می شد ؛ شکل صدفی بام ها تغییر یافت .مرحله دوم اجرا در سال 1962 با طرح جدید

 

مهندسی سقف های صدفی شکل شروع و تا 1967 ادامه یافت .

اپرای سیدنی پس از 14 سال عملیات اجرایی ساخته شد ؛ ساختمان اپرای سیدنی به دلیل آکوستیک قوی آن ؛ که امواج صوتی را در کمتر از 2 ثانیه مستهلک می کند ؛ شهرت دارد .

تحلیل فضایی ساختمان اپرای سیدنی

 

 

 


رابطه موسیقی و معماری
ارسال شده در سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

   ارتباط هنرها با یکدیگر مسئله ایست که همواره از آن میان هنرمندان صحبت می شود. تأثیر گذاری و تأثیر پذیری هنرها بر یکدیگر همواره در طول تاریخ هنر، امری ایده پرور و پیشبرنده بوده است. با اینکه عده ای معماری را از هنرهای هفتگانه نمی دانند و برخی آن را مجموعه ای از هفت هنر به اضافه هنر هشتم (عکاسی) می دانند، همواره هنر بر معماری و معماری بر هنر تأثیر بسیار چشمگیری داشته اند. در دانشگاه ها و مدارس معماری اغلب گفته می شود از جمله هنرهایی که با آن درگیر و سهیم هستند، موسیقی است ولی اینکه چگونه از آن بهره برده شود کمتر بیان شده است. مقالات و مطالبی که در این باب به نگارش در آمده اند تا میانۀ راه ما را به جلو می برند و تنها دیدی شماتیک و پوسته ای در جلوی چشمانمان پدیدار می سازند. با بیان مثال و تجربیات می توان ذهن را تا سکوی حرکت جلو برد.برای دریافت معنی تأثیر موسیقی بر معماری و بالعکس، باید آنرا تجربه و مزه کرد.


بررسی معماری برج آزادی
ارسال شده در سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

برج آزادی در هنگام ساخت
 
تاریخچه برج آزادی به سال ۱۳۴۵ هجری شمسی بر می‌گردد. در این سال طرح یک نماد معرف ایران بین معماران ایرانی به مسابقه گذاشته شد و در نهایت طرح مهندس حسین امانت بیست و چهار ساله و فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران برنده و برای ساخت انتخاب شد. عملیات بنا برج آزادی در یازدهم آبان ۱۳۴۸ خورشیدی آغاز شد و پس از بیست و هشت ماه کار، در ۲۴ دیماه ۱۳۵۰ با نام برج شهیاد به بهره برداری رسید.
 
 
 
 
در مراسم آغاز به کار این برج که در سمت غرب شهر تهران قرار دارد محمدرضا شاه پهلوی و همسرش شهبانو فرح پهلوی حضور داشتند و منشور حقوق بشر کوروش بزرگ (نخستین نوشته حقوق بشر از کوروش کبیر، پادشاه هخامنشی) برای نخستین بار در این مکان پرده‌برداری شد.
 
در جریان انقلاب ایران (۱۳۵۷) اجتماعاتی در این میدان تشکیل می‌شد و پس از پیروزی انقلاب نیز برنامه استقبال از آیت‌الله خمینی در بازگشت از پاریس به تهران در این میدان انجام شد و نام آن نیز از میدان شهیاد به میدان آزادی تغییر یافت. 
 
 


شرایط تبلیغ در معماری روز
ارسال شده در سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 g628_ads.jpg

شرایط در ادامه مطلب

 


شهری شگفت‌انگیز در اعماق جزیره کیش
ارسال شده در دو شنبه 16 بهمن 1391برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 red line group

یجاد یک شهر زیرزمینی در مسیر قنات‌ها به‌گونه‌ای که بتواند مجموعه‌ای طبیعی تاریخی و فرهنگی را برای گردشگران فراهم آورد از سال 78 با انگیزه یک مهندس ایرانی مقیم آلمان آغاز شد«همه چیز از یک برنامه تلویزیونی در شبکه جهانی جام‌جم شروع شد، تصاویر جزیره کیش را پخش می‌کردند و من با مشاهده آن مناظر زیبا و ساحل مجذوب‌کننده، مصمم شدم بعد از 30 سال دوری از وطن به ایران و ساحل کیش سفرکنم.» 

این را منصور حاجی حسینی مؤسس شهر زیرزمینی کیش یا همان کاریز کیش می‌گوید. او مردی است که به گفته خودش سرمایه‌‌اش را از آن سوی آبها به این جزیره آورده است تا شهری بسازد که تاریخ ایران را در پیکره‌‌اش دارد.«در همان سفربود که با این قنات آشنا شدم. قنات قدیمی کیش با طول 15 کیلومتر که در طول دو رشته از منطقه صفین و فرودگاه تا محل فعلی مجموعه فرهنگی سیاحتی شهر زیرزمینی کیش به 3 رشته تبدیل می شود و از این محل دوباره با تبدیل به یک 
رشته، به شهر قدیمی حریره می‌ریزد. در طول مسیر این قناتهای قدیمی تعداد زیادی چاه برای برداشت آب وجود دارد که نشان‌دهنده آن است که در این قنات آب هم به‌صورت ساکن و هم به سمت مظهر قنات جریان و حرکت داشته است. از آب این قنات برای آبیاری فضای سبز و مصرف شرب ساکنان استفاده می شده و در عین حال کشتی‌ها نیز از آب جزیره کیش برای مصرف و فروش و یا معاوضه با اجناس دیگر در کشورهای حاشیه خلیج فارس استفاده می‌کردند.»

red line group
با ادامه مطلب همراه شوید

 


لوکس ترین و گران ترین هتل جهان در آنتالیا
ارسال شده در دو شنبه 16 بهمن 1391برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 هتل معروف، فوق مدرن و پنج ستاره "مردان" در ۲۳ می ۲۰۰۹ در ساحل کندو (Kundu) در آنتالیای ترکیه افتتاح شد.

این هتل که از مدرنترین هتلهای موجود در دنیا می باشد با هزینه ای بالغ بر ۱.٤ میلیارد دلار احداث شده است. هتل فوق مدرن مردان در محوطه ای به مساحت ۱۸۰ هزار متر مربع ساخته شده است. بنای هتل از استانبول الهام گرفته شده است.
در هتل مردان یک استخر عظیم ۱٦ هزار متر مربعی موجود است.

این هتل دارای ۲۷۱ اتاق استاندارد، ٦۲ اتاق بسیار بزرگ، ۱٦ سوئیت سلطنتی با الهام گیری از کاخ دلماباغچه، ۳۸ حمام ترکی، ٤۱ اتاق دوبلکس، ۸۲ جونیور سوئیت، ٤ آپارتمان شاهنشاهی، دو سوئیت ٦۰۰ مترمربعی با حوضهای ویژه، ٤٤ سوئیت دارای باغچه، ۱٦ رستوران و ۳۲ بار می باشد. استخر هتل با الهام گیری از تنگه استانبول ساخته شده است و بنا نیز دارای موتیفهایی از قصر دلما  باغچه می باشد.

هتل مردان همانند استانبول دارای دو قطعه می باشد که یک حوض وسیع بین آنها قرار دارد. در یک طرف حوض، بناها با الهام از مناطق اورتاکؤی و آرناووت کوی در بخش اروپایی استانبول و در طرف دیگر نیز بناها با الهام از معماری کلاسیک ترکی در بخش  آسیایی، ساخته شده اند. در فاصله بین دو طرف نیز رفت و آمد با قایقهای سلطنتی صورت می پذیرد.

هتل مردان با سرمایه گذاری تلمان اسماعیل اف، شهروند آذربایجانی الأصل روسیه ساخته شده است. ترکیه یکی از جذابترین کشورهای دنیا برای گردشگری است و مسئولان کشور نیز زمینه های سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های توریستی را فراهم کرده و امنیت سرمایه آنها را تضمین می کنند. ترکیه در سال گذشته پذیرای ۲٦ میلیون توریست خارجی بوده است.

 

اگر تا اينجاشو خوشت امده برو به ادامه مطلب ...(توی ادامه مطلب 18 تا عکس گذاشتم)


دانلود کتاب راهنمای بهینه سازی و افزایش سرعت ویندوز ۷
ارسال شده در پنج شنبه 12 بهمن 1391برچسب:دانلود کتاب راهنمای بهینه سازی و افزایش سرعت ویندوز ۷, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 

دانلود کتاب راهنمای بهینه سازی و افزایش سرعت ویندوز ۷

دانلود در ادامه مطلب

ویندوز 7


دانلود کتاب امنیت گوگل
ارسال شده در پنج شنبه 12 بهمن 1391برچسب:دانلود کتاب امنیت گوگل, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 

دانلود کتاب امنیت گوگل

دانلود در ادامه مطلب

کتاب امنیت گوگل

 


ویلایی با معماری بسیار زیبا - عکس های بسیار جالب معماری
ارسال شده در پنج شنبه 12 بهمن 1391برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

عکس ویلایی با معماری بسیار زیبا گالری عکس هنر معماری

 

 

عکس ویلایی با معماری بسیار زیبا گالری عکس هنر معماری

 

عکس ویلایی با معماری بسیار زیبا گالری عکس هنر معماری

 

 


معماری مدرن
ارسال شده در جمعه 6 بهمن 1391برچسب:معماری مدرن, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 تأمین سکونتگاه جدید برای بشر، چیزی فراتر از برپایی خانه‌های مدرن است. انسان تنها در خانه‌اش «سکنی نمی گزیند»؛ او در کنار همشهری‌هایش در مؤسسات عمومی و فضاهای شهری نیز زندگی می‌کند. از این رو برای تجربه تعلق و مشارکت، شناسایی وسیع و گسترده امری ضروری است. هدف از این شناسایی ویژگی مکان است، که با ساختارهای طبیعی و همچنین مصنوعی تعیین می‌شود. بنابراین هدف غایی معماری، خلق و محافظت از مکان است.


معماری نئوکلاسیک
ارسال شده در جمعه 6 بهمن 1391برچسب:معماری نئوکلاسیک, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 فلسفه و تمدن کلاسیک یونان و روم باستان شالوده فکری و اجتماعی تمدن مغرب زمین را تشکیل می دهد و طی دوهزار سال گذشته همواره فلسفه کلاسیک در بینش ذهنی و کالبد فیزیکی تمدن غرب مشهود بوده است. معماری غرب نیز از این امر مستثنا نبوده و معماری کلاسیک پیوسته در کلیه تاریخ مغرب زمین مطرح بوده است.

کلاسیک که در پی بیش از نیم قرن تفوق معماری مدرن از اوایل اخیر مورد بی توجهی نسبی قرار گرفته بود ، بتدریج بعد از انتقاداتی که به سبک مدرن شد ، خصوصا بعد از نمایشگاهی در لندن به نام نابودی خانه های حومه شهر در سال ۱۹۷۵ ، مجددا به صورت یک سبک مهم که می تواند پاسخگوی نیازهای جامعه امروزی باشد مطرح شد . 
معماران نئو کلاسیک همچون معماران پست مدرن توجه به گذشته دارند ولی یک اختلاف عمده بین این دو دیدگاه نسبت به تاریخ وجود دارد . معماری پست مدرن در پی هویت انسان است و تاریخ هر قوم و ملتی از نظر آنها عنوان بخشی از هویت آن ملت تلقی می شود . لذا آنها تاریخ فرهنگی و کالبدی و همچنین دستور زبان معماری هر قومی را در معماری خود در هر منطقه نمایش می دهند . منتها این نمایش به صورت تقلید از موارد فوق نیست ، بلکه آنچه که به هویت یک ملت مربوط است در ساختمانهای آنها به روز در می آید و بر اساس شرایط زمانی و مکانی بصورت جدید و امروزی شده ظاهر می شود . لذا معماران پست مدرن در تغییر دادن تناسبات ، رنگ ها و عملکردهای نمادهای تاریخی به خود تردید راه نمی دهند . 

 


نگاهی به وضیعت معماری معاصر
ارسال شده در جمعه 6 بهمن 1391برچسب:نگاهی به وضیعت معماری معاصر, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 عوامل گوناگونی بر روند پیشرفت جوامع بشری موثرند که از آن جمله می‌توان به عواملی نظیر: اقتصاد، جامعه شناسی، سیاست، پیشرفت‌های علمی، فلسفه و... اشاره کرد که همگی این عوامل بر دگرگونی‌های هنر و معماری نیز بسیار موثرند؛ این تحولات در معماری، آنگونه که چارلز جنکز (منتقد شهیر معاصر)، از آن یاد می کند با دوره مدرن آغاز می شود و سپس با دو دوره پست مدرن و لیت مدرن پی گرفته می شود.

مدرنیسم در معماری، پس از انقلاب صنعتی و از حدود سال 1920 م آغاز می شود؛ به‌لحاظ شناخت‌شناسانه معماران مدرن به یک سبک جهانی و شاید بتوان گفت به نوعی بی سبکی معتقد بودند. در معماری مدرن فرم، ناشی از «عملکرد» است. ساختمان حاصل از سبک در معماری مدرن دارای صراحت بیان است، فرم انتزاعی و دارای خلوص و سادگی است. از آنجا که معماری مدرن نفی کننده تاریخ است، لذا ضد هر گونه تزئینات، تمثیل و استعاره‌ای است که رجعتی به تاریخ قلمداد شود. در حقیقت معماری مدرن بر اساس اصالت برنامه شکل می گیرد و در آن عملکرد، نقش مهمی را ایفا می‌کند؛ بدین معنی که سازماندهی فضایی پروژه تحت تاثیر مستقیم اقتصاد قرار دارد و پروژه بر مبنای اقتصادی ترین وضیعت عناصر برنامه به وجود می آید و فرم، صورت اقتصادی طرح است! فرم، عنصری جبری است که ناشی از عملکرد و برنامه است و زیبایی‌شناسی آن زیبایی ماشینی و منتج از فناوری است.


معماری ایران
ارسال شده در جمعه 6 بهمن 1391برچسب:معماری ایران, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 معماری ایران ، شناسنامه معتبر مردم در این سرزمین از دورترین ازمنه قدیم است . طبیعت اقلیمی ایران در این زمینه تأثیرگذار فرهنگهائی که با فاتحین و مغلوبین به این خطه راه گشودند ، در این معماری به بارزترین اشکال خود جلوه کرده است . آداب و رسوم ، مراسم مذهبی ، روحیه ، اخلاقیات ، اندیشه و عقیده نسلها در معماری ایران انعکاس واضحی دارد . نه تنها در بناهای عظیم ، در ابنیه آثار کوچک هم این انعکاس را می توانیم دریابیم . آتشکده و دهکده های شاهی که در گذشته در سراسر این خطه جابجا روئیده بود و اینک به جا مانده است ، باری از فرهنگ معماری ایران باستان را در خویش نهفته اند .


معماری سهل و ممتنع
ارسال شده در جمعه 6 بهمن 1391برچسب:معماری سهل و ممتنع, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

به گفته شاگردان استاد لرزاده، چنانچه کارهای معماری وی را در یک منظر کلی بررسی کنیم، بزرگ‌ترین ویژگی‌ شان سهل و ممتنع بودن آنهاست. هیچیک از آثار استاد؛ شگفتی آفرین نیست و هیچ انگشتی از مشاهده آثار ایشان به دندان گزیده نمی‌شود، بلکه به آرامی آنچنان با جان آدمی عجین است و به دل می‌نشیند که اصلا دیده نمی‌شود؛ اما با مخاطبان، بده‌بستان دارد.

در واقع این بزرگ‌ترین و معمول‌ترین شیوه کار اوست که آثارش با انسان صمیمی است و نگاهی از بالا، تحقیرآمیز و از سر لطف به آدمی نمی‌کند؛ آنگونه که این روزها و در این ایام به غایت شیوع یافته است. آثار استاد لرزاده با مخاطب خودمانی است، بی‌آنکه در این رهگذر باجی به مخاطب دهد و عوام‌فریبی کند. این ویژگی، تنها با ارتباط با کلیت آثارش و توجه و تحلیل رخ می‌نمایاند وگرنه، آنقدر صمیمیت در آنها وجود دارد که اصلا دیده نشود. استاد تقریبا بر همه عوامل معماری ایران مسلط است. 


نگاهی گذرا به دهکده المپیک بازی های آسیایی گوانگجو در چین
ارسال شده در جمعه 6 بهمن 1391برچسب:نگاهی گذرا به دهکده المپیک بازی های آسیایی گوانگجو در چین , ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 

مجموعه اختصاصی ورزش های ژیمناستیک، بیلیارد، اسکواش، تنیس روی میز و وزنه برداری

 

سالن دوچرخه سواری

 

سالن بسکتبال

 

مرکز تنیس

 

 

مجموعه شنا و ورزش های آبی

 

برگرفته از  http://iwan.mihanblog.com/


جهان و تلاش مصرانه برای خلق معماری پایدار
ارسال شده در جمعه 6 بهمن 1391برچسب:جهان و تلاش مصرانه برای خلق معماری پایدار, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 معماری، زیبایی را از طریق استفاده از عقاید منطقی و از دل آنها به دست آورده است و بازی میان دانش و بصیرت، منطق و معنویت (عقل و احساس) و بین معیارهای قابل اندازه‌گیری و غیر قابل اندازه‌گیری است. 

ریچارد راجرز



معماری به سبب نیاز بشر به سرپناه پدید‌ آمد و به زودی تبدیل به بیان و تعبیری اساسی از مهارت‌های فنی و تکنولوژیک و موضوعات معنوی و اجتماعی شد. تاریخ معماری سند و مدرکی دال بر قوه ابتکار و نبوغ بشری و درک و احساس او از هارمونی و ارزش‌های دیگر و یک انعکاس عمیق از موضوعات پیچیده افراد و اجتماعات است. 

معماری، زیبایی را از طریق استفاده از عقاید منطقی و از دل آنها به دست آورده است و بازی میان دانش و بصیرت، منطق و معنویت (عقل و احساس) و بین معیارهای قابل اندازه‌گیری و غیر قابل اندازه‌گیری است. در معماری عملکرد اهمیت زیادی دارد ولی ضرورت نظم زیباشناختی هم از آن کمتر نیست. بنای پارتنون و یا بنای تمپیتو به وسیله برامانته و یا بنای سالک سنتر به وسیله لویی کان، همگی از خلال عقل و منطق به تعالی رسیده‌اند. 

امروزه پیچیدگی زیاد موضوعات و مسایل بشریت باعث تهی و برهنه شدن معماری شده است. سازندگان ساختمان‌ها تقریبا فقط به دنبال سود بیشتر هستند. میزان سوددهی آنها، فرم، کیفیت و نحوه اجرا و ایفای نقشی که این ساختمان‌ها دارند را تعیین می‌نماید. هر گونه سرمایه‌گذاری مستقیما به سوددهی کوتاه مدت مربوط نمی‌شود بلکه افراد توسعه‌دهنده سرمایه‌گذاری بلند مدت و اصلی را مشخص می‌نمایند که این کار باعث کم‌رقابتی شرکت و در نتیجه باعث افزایش نمایش مالی و در نهایت خرید و فروش می‌شود. مسیر اصلی علم اقتصاد که هدف آن به طور ناگهانی توسط تانچیرات موسس شرکت لرد هانسون بیان شد عبارت بود از «امروز به دست آوردن پول فردا» که مردم را به سرمایه‌گذاری در تکنولوژی محیط زیست که پول آن تنها در دوره طولانی ؟؟ تشویق نمی‌کند. این استراتژی که باعث بدتر شدن وضعیت آینده می‌شود، ضد تفکر پایدار است و بر ملاحظات زیباشناختی که منشا یک معماری خوب است، به طور کامل غلبه می‌کند و در نتیجه هیچ انگیزه‌ای برای یک چنین رفتارهای مردمی باقی نمی‌ماند. 


چگونه به موضوع نما در معماری بیندیشیم؟
ارسال شده در جمعه 6 بهمن 1391برچسب:چگونه به موضوع نما در معماری بیندیشیم؟, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 نما در لغت‌نامه دهخدا به معنای صورت ظاهری هر چیزی، آنچه که در معرض دید و برابر چشم است، آنچه از بیرون سوی دیده می‌شود، منظره خارجی بنا و عمارت، قسمت خارجی ساختمان و نماسازی، فن روسازی ساختمان و ساختن نمای عمارت است.

 

در سال‌های اخیر پس از مطرح شدن دوباره اهمیت فضاهای عمومی و ارزش زندگی شهری، نما اهمیت دوباره‌ای یافته است. نما در عمل درون ساختمان را از بیرون و فضای خصوصی را از فضای عمومی جدا می‌کند. نما حاکی از موقعیت فرهنگی سازندگان ساختمان است و نشانگر میزان نظم، طرح ساختمان، امکانات و ذوق تزیین و خانه‌آرایی طراح و مالک است. یک نما به مثابه معرفی وضعیت ساکنان ساختمان در بین عموم است. نما در واقع صورت ساختمان و بهترین حالتی است که فرد طراح یا مالک از خود در برابر بیرون دارد. نماهای داخل ساختمان بیشتر جنبه خصوصی دارند، لیکن نماهایی که به سمت کوچه و بافت شهر باز می‌شوند،‌جنبه عمومی‌تر دارند.

نما در معماری

 

بنابراین وجوه پشت و جلوی ساختمان از یک طرف دارای نمود اجتماعی و از طرف دیگر نمود مشخص ساکنان خود است بنابراین نمای هر ساختمان باید هم با فضای عمومی بستگی داشته باشد و هم بتواند حجم داخلی ساختمان را بیان نماید.

 

نمای هر ساختمان موثر در مجموعه شهری است که در آن حضور دارد واین تاثیر را در بدنه خیابان یا میدان‌ها که در آن قرار گرفته است می‌گذارد. اگر به نمای ساختمان واحدی، بدون در نظر گرفتن نمای دیگر ساختمان‌ها فکر شود، همگونی نمای شهری در کلیت از بین می‌رود.

 

تناقض بین جنبه شهری و بیان فردی ما در صورتی می‌تواند از بین رود که ساختمان جزیی از شهر که در نظر گرفته شود و ارتباطات آن با محیط اطراف چند جانبه باشد. نمای رو به کوچه و خیابان باید تابع عوامل همبستگی بین نماهای اطراف باشد. اما در عین حال براساس ترکیبی از اجزا مختلف بر حسب عملکرد، ابعاد و مصالحشان شخصیت خاص خود را دارد.

 

نما در واقع یک سطح صاف و تخت نیست بلکه آن سطح انتقالی بین فضای داخل و خارج است که با عقب نشستگی و پیش آمدگی، تراس و غیره با فضای داخل مسکن ارتباط پیدا می‌کند.

 


راهکارهای بزرگتر نشان دادن یک اتاق
ارسال شده در جمعه 6 بهمن 1391برچسب:راهکارهای بزرگتر نشان دادن یک اتاق,مقالات معماری,همه چیز درباره معماری,وبلاگ تخصصی معماری, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 

 

به کمک راهکارها و روشهایی که در این مقاله به شما معرفی میشود, شما میتوانید یک اتاق کوچک را به مراتب بزرگتر از آنچه واقعا هست نشان دهید. در واقع این راهکارها بیشتر برای خانه های کوچک مورد استفاده قرار میگیرد اما قابل استفاده در خانه های بزرگ نیز هستند.

همانطور که میدانید در بسیاری از سایتهای معماری طراحی هایی را میبینیم که همگی در خانه های بزرگ صورت گرفته اند. در واقع طرحهای زیبای زیادی هستند که به کمک فضای بزرگ جلوه زیبایی پیدا میکنند. اما این طرحها برای بسیاری از خانه ها قابل استفاده نیستند زیرا به مرور زمان خانه ها کوچکتر شده (بر عکس انسانها که به مراتب بلند قدتر و بزرگتر میشوند!) مخصوصا خانه هایی که در داخل شهر قرار دارند. به عنوان مثال در تهران خانه های ویلایی به آپارتمانهای دو واحدی(در هر طبقه) و بسیار کوچکتر تبدیل میشوند. به همین خاطر و با توجه به درخواست یکی از اعضای گروه اینترنتی سیویلتکت تصمیم گرفتیم مقاله ای درباره راهکارهای بزرگتر نشان دادن یک اتاق بنویسیم. بدون توضیح بیشتر اقدام به معرفی این راهکارها مینماییم:

 

۱-      رفع بهم ریختگی

در هر خانه و حتی هر اتاق نیاز به فضای لازم برای نگهداری اشیاء – لوازم و البسه وجود دارد. اما استفاده از کمدهای داخل دیواری با وجود اینکه در نظر خیلی از افراد باعث هدر رفتن فضا میشود, باعث بزرگتر جلوه دادن اتاق میشوند. باید دقت کرد که کمدهای ثابت و داخل دیواری را معمولا در جایی قرار میدهند که حداکثر استفاده از فضای پرت را بکنند. اما زمانی که شما کمد جداگانه در داخل اتاق قرار میدهید فضایی را اشغال میکنید که میتوان از آن استفاده های بهتر کرد! همچنین کمدهای جداگانه چون جلوی دید را میگیرند باعث کوچکتر به نظر آمدن اتاق میشوند. حتی اگر اتاق شما خیلی کوچک است توصیه میشود درهای کمد دیواری خود را همرنگ دیوارها کنید تا حتی بیشتر به بزرگ نشان دادن اتاق کمک کنند.

بزرگتر نشان دادن خانه - استفاده از کمد در زیر تخت خواب

یک راهکار دیگر برای ایجاد فضای مناسب برای نگهداری و انبار کردن استفاده از تختهایی است که در زیر خود دارای کشو یا حتی قفسه هستند. با اینکار شما از فضای تخت خواب خود میتوانید به نحو احسن استفاده کنید و تخت خواب شما دیگر تنها محل خوابتان نیست بلکه کمدتان نیز میشود!

۲-      انتخاب مبلمان با سایز مناسب

اندازه بگیرید سپس خرید کنید! وقتی شما به دنبال لوازم و مبلمان برای خانه خود میگردید ممکن است بطور مثال مبلی را ببینید که در مغازه بسیار زیبا به نظر بیاید اما باید ببینید آیا این مبل در خانه شما هم زیبایی خود را خواهد داشت؟ چون همیشه در نمایشگاه های مبلمان, مبلهای بزرگ در فضاهای بزرگ قرار میگیرند, به همین دلیل جلوه خاصی پیدا میکنند. اما اگر شما همان مبل را در یک اتاق کوچک قرار دهید تنها باعث کوچکتر شدن اتاقتان میشود.

روش بزرگتر نشان دادن خانه کوچک - استفاده از مبلمان ظریف

به همین دلیل توصیه میشود قبل از خرید مبلمان منزل اول فکر کنید آنرا کجا میخواهید قرار دهید, سپس به کمک متر فضای مورد نظر را اندازه بگیرید و در آخر اقدام به خرید نمایید. شاید انتخاب شما با اینکار محدود شود اما در عوض انتخابتان طوری نخواهد بود که بعد از مدتی باعث پشیمانی شود!

حتی در صورتی که مبلمانتان را قبلا خریداری کرده اید و در حال حاضر امکان تعویض آنرا ندارید,  سعی کنید با کم کردن تعداد آنها و خلوت نمودن اتاقها, به بزرگتر به نظر رسیدن آنها کمک کنید. و حتی برای استفاده بهینه از فضا, سعی کنید از مبلمان چند منظوره استفاده نمایید.

 


ارسال شده در جمعه 5 بهمن 1391برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

دانلود نرم افزار folder lock ... برای قفل گذاری بر روی پوشه ها ونرم افزار ها

برای دانلود به ادامه مطلب مراجعه کنید


عکس های بسیار جالب معماری
ارسال شده در پنج شنبه 5 بهمن 1391برچسب:عکس های بسیار جالب معماری, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

      

    

 

............. بقیه عکس ها در ادامه مطلب ............

  


نمای آشپزخانه
ارسال شده در پنج شنبه 5 بهمن 1391برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 


پلان ونمای خارجی یک ساختمان
ارسال شده در پنج شنبه 5 بهمن 1391برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 Front View in-law addition

plan, in-law additionrear in-law addition

 

 


بررسی زیبایی شناسی معماری مدرن
ارسال شده در پنج شنبه 5 بهمن 1391برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 ... با نگاهی به نتایج تحلیل آثار منتخب معماری مدرن، بر اساس اصول نظریه گشتالت، می‌توان كثرت افكار و تنوع در ایده‌ها را مشاهده نمود. علی‌رغم اینكه این آثار همگی از یك سبك معماری، یعنی معماری مدرن، هستند و آثار معماران هم‌دوره- و حتی یك معمار واحد- می‌باشند، باز شاهد تفاوتهای اساسی


مطالب گذشته

·

این وب سایت به فروش میرسد ارسال در : 1393/07/23 08:20

·

رنگ در معماري داخلي ارسال در : 1392/6/10 22:26

·

خبر مهم ارسال در : 1398/6/10 22:14

·

دانلود پلان ویلایی دوبلکس ارسال در : 1392/1/8 20:0

·

معماري چيست....؟؟؟؟؟معمار كيست......؟؟؟؟؟ ارسال در : 1392/1/8 9:40

·

معمار کیست ؟ ارسال در : 1392/1/8 9:36

·

آیا می دانید پادشاه معماری دنیا کیست؟ ارسال در : 1392/1/8 9:33

·

20 شرط یک معمار خوب ارسال در : 1392/1/5 11:38

·

معماری چیست ارسال در : 1392/1/4 15:39

·

یک پیشنهاد ارسال در : 1392/1/1 21:13

·

معماری SQL Server ارسال در : 1391/12/29 22:3

·

اصول جذب مشتری در وب ارسال در : 1391/12/29 14:29

·

دانلود کتاب pdf ارسال در : 1391/12/24 6:29

·

معماری !؟ ارسال در : 1391/12/24 6:18

·

نگاهی فرهنگی به معماری معاصر ایران ارسال در : 1391/12/24 6:12

·

پیش درآمدی بر هزاره سوم ارسال در : 1391/12/24 6:9

·

نوگرایی معماری معاصر ایران از نظر وحید قبادیان ارسال در : 1391/12/24 6:4

·

رویکردی به هویت معماری معاصر ایران ارسال در : 1391/12/24 5:59

·

مبانی نظری تاریخ نگاری انتقادی معماری معاصر ایران ارسال در : 1391/12/24 5:53

·

آموزش معماری ارسال در : 1391/12/24 5:32

پروفایل مدیر

به سایت معماری روز خوش آمدید،امیدوارم لحظات خوبی را در این سایت سپری کنید. برای استفاده از تمامی امکانات در این سایت عضو شوید در صورت تمایل برای نویسندگی در وبلاگ میتوانید در خواست خود را از طریق نظرات برای ما ارسال کنید تا شما هم به لیست نویسندگان معماری روز ملحق شوید ایمیل سایت جهت ارتباط Memarierooz@gmail.com

آرشیو مطالب

لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان معماری روز و آدرس memarierooz.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






طراح قالب
طراح قالب ملودیوس



کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به فانی پولی بوده و استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
قدرت گرفته از : بلاگفا | ترجمه به بلاگفا توسط : ملودیوس.
قالب سازگار با تمامی مرورگرهای موجود.