خوش آمدید
لطفا تا بارگزاری کامل سایت  سایت تخصصی معماری کمی صبر کنید

موضوعات
معماری ایران
خانه های تاریخی کاشان

نویسندگان

پیوند های روزانه

امکانات

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 98
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

تماس با ما

این وب سایت به فروش میرسد
ارسال شده در چهار شنبه 23 مهر 1393برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

با سلام این وب سایت به فروش میرسد برای ارتباط با مدیر بر روی لینک زیر کلیک کنید

http://www.codi.ir/tamas


رنگ در معماري داخلي
ارسال شده در یک شنبه 10 شهريور 1392برچسب:رنگ در معماري داخلي, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

بررسی تاثیر متقابل روانشناختی رنگها در کاربرد هنری رنگ اهمیت بسزایی دارد و استفاده متناسب از هر رنگ می تواند کاربرد ویژه ای در طراحی داخلی داشته باشد.

 شکوه و جلوه هر رنگ در کنار رنگ دیگر، اثر واقعی خود را نشان می دهد و هر رنگ نسبت به رنگ دیگر میزان تیرگی یا روشنی اش بهتر نمایان می شود. تغییر دادن این ترتیب طبیعی ، ناهماهنگی رنگها را به دنبال دارد و استفاده از این ترکیب ناسازگار، می تواند تغییرات زیادی در دکوراسیون داخلی به وجود آورد.

هر رنگ دارای ۳ صفت تغییر پذیر است: فام ، درخشندگی و پرمایگی. فام ، صفتی از رنگ است که جایگاه آن را در سلسله رنگی ( از قرمز تا بنفش) معادل با نور طول موج های مختلف در طیف مریی مشخص می کند. قرمز، زرد و آبی را فام های اولیه می نامند و چون مبنای سایر فام ها هستند، جزو رنگهای اصلی نیز به شمار می آیند.

گروه دوم فام های ثانویه عبارتند از: نارنجی ، سبز و بنفش که از مخلوط مقدار مساوی دو فام اولیه به دست می آید و سومین دسته فام ها نیز از اختلاط فام های اولیه و ثانویه به دست می آیند: زرد و نارنجی (پرتقالی)، نارنجی و قرمز، قرمز و بنفش (ارغوانی)، بنفش و آبی (لاجوردی)، آبی و سبز (فیروزه ای)، سبز و زرد (مغز پسته ای). ۱۲فام نام برده با ترتیبی معین در چرخه رنگ ، قرار می گیرند. در چرخه رنگ ، فام های گروه دوم و سوم که بین یک زوج فام اولیه جای گرفته اند، دارای روابط خویشاوندی هستند و در کنارهم ساده ترین هماهنگی رنگی را پدید می آورند. هنگامی که این رنگها با رنگهای خالص سفید و سیاه ترکیب شوند، رنگها و سایه های مختلفی را ایجاد می کند.

درخشندگی که دومین صفت رنگ است ، درجه نسبی تیرگی و روشنی را مشخص می کند. اغلب نقاشان اصطلاح رنگسایه را نیز در همین معنا به کار می برند و معمولا _درخشندگی رنگهای فام دار را در قیاس با رنگهای بی فام می سنجند. در چرخه رنگ ، زرد بیشترین درخشندگی (معادل خاکستری روشن نزدیک به سفید) و بنفش کمترین درخشندگی (معادل خاکستری تیره نزدیک به سیاه) را دارد.

پرمایگی (اشباع)، سومین صفت رنگ است و میزان خلوص فام را مشخص می کند (گاه واژه شدت را نیز در این مورد به کار می برند). فام های چرخه رنگ صد در صد خالص اند، ولی در طبیعت بندرت می توان فام خالصی یافت..رنگهای درخشان به تنهایی جذاب هستند، اما اگر در یک الگو یا ردیفی منظم قرارگیرند، از نظر بصری تاثیر بیشتری خواهند داشت.

 ***** مطالب بیشتر در ادامه مطلب ****


خبر مهم
ارسال شده در یک شنبه 10 شهريور 1398برچسب:خبر مهم, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

با سلام به همه کاربران معماری روز

باتوجه به این که معماری روز روزانه نزدیک 200 نفر بازدید دارد و بنده فرصت آپدیت کردن را ندارم

دوستانی که میخواهند نویسنده شوند از طریق نظرات اعلام نماید و همچنین بنر سایت یا وبلاگ خود را در همان قسمت نظرات برای ما بفرستد تا ما بنر شما را در معماری روز بگذاریم

با تشکر فرشاد وطن دوست(مدیر سایت معماری روز)


دانلود پلان ویلایی دوبلکس
ارسال شده در پنج شنبه 8 فروردين 1392برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 دانلود پلان ویلایی دوبلکس

در ادامه مطلب...


معماري چيست....؟؟؟؟؟معمار كيست......؟؟؟؟؟
ارسال شده در پنج شنبه 8 فروردين 1392برچسب:معماري چيست,,,,؟؟؟؟؟معمار كيست,,,,,,؟؟؟؟؟, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 معمار کيست ؟

ويترويوس پدر معماري در قديمي ترين کتاب معماري موجود ( ده کتاب معماري ) ويژگيهاي معمار را چنين بيان مي کند :

معمار بايد به علوم و معارف گوناگون آراسته باشد، چون با قوه تمييز او است که تمامي آثار ديگر هنرها به محک در مي آيد.

معرفت معمار فرزند علم و عمل است . عمل، ممارست مداوم و منظم در کار است يعني کاردستي با انواع مصالح ، طبق يک نقشه و عمل ، قدرت بيان و نمايش چابک دستي معمار است طبق اصول تناسبات.

پس معماراني که کسب مهارت دستي را مراد خويش قرار داده اند بي علم ، هيچ زمان نتوانسته اند منزلتي را بيابند که سزاوار مرارتهايشان باشد، چون آنانکه فقط بر علم و تتبع تکيه کرده اندکه بي گمان به دنبال صورت بوده اند و معني.

ادامه مطلب را از دست ندهید


معمار کیست ؟
ارسال شده در پنج شنبه 8 فروردين 1392برچسب:معمار کیست؟؟؟, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 معمار کسی که معماری می‌کند. طراح و سازنده ساختمان ها است.

از معماران مهم و شهره ایرانی می‌توان به شیخ بهایی اشاره کرد که وی طراح حمامی بود که تنها با یک شمع گرم می‌شد که این شمع از طریق تساعد گازهای زیرزمینی روشن نگه داشته می‌شد .

بنا به تعریف دکتر مهدی حجت، معماری ظرفی است که مظروف آن آدمی است. معماری، طراحی همهٔ چیزهایی است که انسان با آن سر و کار دارد.

برابر فارسی واژهٔ عربی معمار، مهراز است.

در واقع معمار، مانند همه افراد دیگر، تخیلاتی دارد ولی با این تفاوت که می‌تواند این تخیلات خود را به عرصه ظهور برساند. تفاوت معماران نیز در قدرت تخیل، و همچنین توانایی آنان برای تحقق بخشیدن به آن است.معماری علمی است که با تکیه بر مضامین علمی و حرکت در مسیرخلاقیت هنری سعی در بهبود شرایط زندگی برای آحاد جامعه دارد و در واقع یک معمار،باید در تمامی زمینه‌های علمی و هنری خبره باشد تا بتواند اثری در خور توجه از خود بجا بگذارد.

از معماران بزرگ جهان می‌توان از: لوکوربوزیه - فرانک لوید رایت - فرانگ گری - موشه سفدی - ریچارد میر - میس وندروهه - لویی کان - زاها حدید -  رنزو پیانو - تادو آندو  و ... نام برد.

از معماران برجسته ایرانی می‌توان از : هوشنگ سیحون - سید هادی میرمیران - آرشیتکت رضا یوسفی - آرشیتکت حسین امانت - آرشیتکت کوروش فرزامی - آرشیتکت داراب دیبا - آرشیتکت کامران دیبا - صارمی- منوچهر مزین - محمدرضا سپهرزاد - بهرام شیردل - فریار جواهریان - ایرج کلانتری و ... نام برد.

به نقل از وب سایت ویکی پدیا


آیا می دانید پادشاه معماری دنیا کیست؟
ارسال شده در پنج شنبه 8 فروردين 1392برچسب:بهترین معمار کیست, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 پادشاه معماری دنیا کسی نیست جز هادی تهرانی .

تهرانی در سال 1954 در تهران متولد شد و در 6سالگی به همراه خانواده اش به آلمان رفت در سال 1984در رشته معماری از دانشگاه “براونشوایک “فارغ التحصیل شد و در مدرسه عالی “آخن ” شروع به تدریس کرد.در سال 1991 همراه با دو تن از معماران خبره آلمانی “جینز بوت” و “کایریشتر” دفتر معماری “BRT “را در هامبورگ تاسیس کردند. که امروزه با 104 کارمند به عنوان معروفترین و بهترین دفتر معماری در اروپا مشغول فعالیت است .یکی از مهمترین عوامل موفقیت تهرانی استفاده او از شیشه در نمای ساختمان است و در اکثر کارهای او از کف تا سقف از شیشه استفاده شده .تهرانی به 3 عامل در ساختمان بسیار معتقد است و آن 3 مورد شامل نور-هوا و چشم انداز اتاق است .

بقیه در ادامه مطلب......


20 شرط یک معمار خوب
ارسال شده در دو شنبه 5 فروردين 1392برچسب:معمار خوب, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 شرط اول خلاقيت است.
 
#

هدف از طراحي به حداقل رساندن خطاست.
 
#

انسان به واسطه انسان بودنش نياز به خلق دارد.
 
#

خشنودي مخاطب (مصرف كننده، سفارش دهنده، كاربر) هدف نهايي طراحي نيست اما بدون تامين رضايت او طراحي ارزشي ندارد.
 
#

انسان ها از حرف نو لذت مي برند.
 
#

طراحي بايد به سرعت و در عين حال در آرامش كامل انجام گيرد.
 
#

هر چيزي كه ترسيم مي شود لزومن طراحي نيست.
 
#

در عين حال كه لازم است طراحي آزادانه اتفاق افتد، بايد دغدغه اجرا داشته باشد.
 
#

طراحي معادل طول فرآيندي است كه در جهت خلق (از آشنايي با كارفرما تا اتمام اجرا) صورت مي گيرد.
 

بقیه در ادامه مطلب.....


معماری چیست
ارسال شده در یک شنبه 4 فروردين 1392برچسب:معماری چیست,معماری روز, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 

 
معماری مجموعه ایست کم و بیش پیچیده از سیستم هایی که بر روی یکدیگر تاثیر میگذارند

بزرگان معماری و هنر چه گفته اند؟

معماری چیزی جز تمنای زمان برای فضایی زنده و جدید نیست. درست است که معماری بر روی حقایق مسلم بنا گردیده است، اما زمینه کار اساسی آن تسلط معانی است. معماری، اراده زمان است که به فضا تبدیل شده است 
میس و ندروهه 

معماری وجود خارجی ندارد و تنها اثر معماری است که وجود دارد. معماری در ذهن موجود است. شخصی که یک کار معماری انجام می دهد، در حقیقت آن را به روح معماری عرضه می کند. روحی که سبک نمی شناسد، تنها منتظر آن است که خود را به معرفی نمایش بگذارد  
لویی کانت 

هنر معماری، بازی با شکوه و ماهرانه فرم و حجم است که زیر " نور" گرد آمده اند. چشمان ما مجبورند این اشکال و حالت ها را آشکار کنند
 لوکوربوزیه

معماری همچون چهره ای نقاب پوش است که به راحتی نمی توان نقابش را پس زد 
برنارد چومی 

اینکه معماری در لحظه ای از خلاقیت به وجود می آید، یک حقیقت انکار ناپذیر است. هنگامی که ذهن در گیر چگونگی استحکام یک ساختمان و نیز تامین خواسته هایی برای آسایش و راحتی است، برای رسیدن به هدف متعالی تر از تامین نیازهای صرفاً کارکردی برانگیخته می شود و آماده می گردد تا توانایی های شاعرانه ای را به معرض نمایش گذارد
  لوکوربوزیه 
بقیه در ادامه مطلب............


یک پیشنهاد
ارسال شده در پنج شنبه 1 فروردين 1392برچسب:یک پیشنهاد, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 آرچ دیلی: پیشنهاد شما به ان هایی که می خواهند معماری بخوانند چیست؟


پیتر آیزنمن: اول از همه، اگر کسی می خواهد معماری بخواند، به او می گویم نخواند!، این اولین توصیه است، چرا که فکر می کنم معماری رشته بی مایه ای است، برای خودم خیلی جذاب است، من انچه انجام می دهم را دوست دارم، اما حرفه ای نیست که به خیلی ها پیشنهادش کنم، این اولین توصیه است.

توصیه ی دوم، به جای انکه یک راست به دانشکده معماری بروید، اول از همه بخوانید، زبان، فلسفه، تاریخ و ادبیات و تمام چیزهای دیگری که بر سیاق ان ها تصمیم می گیریم در زندگی چه کنیم، بعد بیایید برای اموزش معماری.

مسئله دیگر این است که انچه در دانشگاه و دانشکده می اموزید، هیچ ربطی به محیط حرفه ای کار ندارد، کار یک چیز دیگر است، در دانشکده باید، جنبه هایی از فلسفه، هنر، تاریخ و فرهنگ را که با شاکله های معماری مرتبط است را اموخت و کار واقعی معماری را باید در دفاتر معماری اموخت.
منبع :
www.archdaily.com

معماری SQL Server
ارسال شده در سه شنبه 29 اسفند 1391برچسب: معماری SQL Server, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 معماری SQL Server (آموزش کامل) 
پسورد فایل زیپ شده: www.irpdf.com


اصول جذب مشتری در وب
ارسال شده در سه شنبه 29 اسفند 1391برچسب: اصول جذب مشتری در وب اصول جذب مشتری در وب اصول جذب مشتری در وب , ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 اصول جذب مشتری در وب

بارها شده که افرادی تماس می گیرند و

عنوان می کنند که : «وبلاگ یا وب سایت

خود را به راه انداخت هام اما چرا کسی خرید

نمی کند؟ »

شاید در دنیای آنلاین این عجیب ترین

ذهنیت باشد که با آن مواجه شده ام که

برای ورود به دنیای تجارت الکترونیک

داشتن تنها یک وبلاگ یا وب سایت کافی

است و از آن به بعد باید بنشینید و منتظر

خرید مشتریان باشید!

قدم اول برای شروع کسب درآمد از وب،

آشنایی با یک سری اصول اولیه است، که

بارها در مورد آن صحبت شده است و تصور

میکنم که در این ماهنامه نیز برخی همکاران

از آن گفته باشندپس سخن را کوتاه و به

پله های بعدی م یپردازم.


دانلود کتاب pdf
ارسال شده در پنج شنبه 24 اسفند 1391برچسب:دانلود کتاب نکات اصلی برای پیشرفت بیشتر, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

دانلود کتاب نکات اصلی برای پیشرفت بیشتر

لطفا برای دانلود بر روی شکل زیر کلیک کنید

 


معماری !؟
ارسال شده در پنج شنبه 24 اسفند 1391برچسب:معماری !؟, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 تا به حال به معنا و مفهوم نام معماری فکر کردین؟

 

ریشه کلمه و معادل لغویش؟

تو متن زیر تا حد زیادی آنالیز شده این کلمه امید وارم مفیئ باشه براتون.

واژه « معماری » در زبان عربی از ريشه ی « عمر » به معنای عمران و آبادی و آبادانی است و « معمار » ، بسيار آباد کننده . در زبان فارسی برابرهايی گوناگونی برای آن آمده است مانند :‌ « والادگر » ، « راز » ، « رازيگر » ، « زاويل » ، « دزار » ، « بانی کار » و « مهراز » . مهراز ، واژه ای است مه از « مه » + « راز » درست شده و برابر مهتر و بزرگ بنايان است که از دو بخش « مه » ، يعنی بزرگ و « راز » يعنی سازنده درست شده است . اين واژه برابر مهندس معمار به تعبير امروزی است . در زبان لاتين نيز واژه [architect] از دو بخش archi به معنای سر ، سرپرست و رئيس و tecton به معنای سازنده درست شده که کاملا همتراز با واژه مهراز می باشد .

بايد توجه داشت که امروزه واژه « معماری » در دو معنای وابسته بکار می رود :

۱) يکی معماری به عنوان فرايند ساماندهی فضا که اسم معنا شمرده شده است و به يک فعاليت آفرينشگر ( خلاقانه ) آدمی توجه دارد و بر پايه ی علمی-تجربی ، هنر و فناوری ساخت پديد می آيد . اين برداشت بيشتر از سوی معماران صورت ميگيرد .

۲) دوم معماری به عنوان دستاورد ساماندهی فضا يا اثر معماری که اسم ذات شمرده شده است و به ساختمان هايی اشاره دارد که پيش از ساخت آنها اين فرآيند پيموده شده است . اين برداشت بيشتر از سوی باستان شناسان و مورخين معماری بکار می رود .

در يک نعريف کلی از معماری ویلیام موریس([William Morris]) چنين می نويسد :

معماری ؛ شامل تمام محیط فیزیکی است که زندگی بشر را در بر می گیرد و تا زمانی که جزئی از دنیای متمدن بشمار می آییم ، نمی توانیم خود را از حیطه ی آن خارج سازیم ، زیرا که معماری عبارت از مجموعه اصلاحات و تغییراتی است که به اقتضای احتیاجات انسان ، در روی کره ی زمین ایجاد شده است که تنها صحراهای بی آب و علف از آن بی نصیب مانده اند . ما نمی توانیم تمام منافع خود را در زمینه معماری در اختیار گروه کوچکی از مردمان تحصیل کرده بگذاریم و آنها را مامور کنیم که برای ما جستجو کنند ، کشف کنند ، و محیطی را که ما باید در آن زندگی کنیم شکل دهند و بعد از ما آن را ساخته و پرداخته تحویل بگیریم و سپس متحیر شویم که خاصیت و عملکرد آن چیست . بعکس این بر ماست که هر یک ، بنوبه خود ترتیب صحیح بوجود آمدن مناظر سطح کره زمین را سرپرستی و نظارت کنیم و هر یک از ما باید از دستها و مغز خود ، سهم خود را در این وظیفه ادا کند .

 

مفهوم دقیق واژه معماری ریشه در واژه یونانیarchi-tectureبه معنای ساختن خاص دارد,ساختنی که هدایت شده و همراه با آرخه باشد.آرخه (arkhe)از فعل آرخین(arkhin)به معنای هدایت کردن و اداره کردن است.

 

 

منبع: ویکیپدیا

 


نگاهی فرهنگی به معماری معاصر ایران
ارسال شده در پنج شنبه 24 اسفند 1391برچسب:نگاهی فرهنگی به معماری معاصر ایران, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 گفت‌وگو با مجله فرهنگ و معماری

 

   معماری‌ معاصر ایران‌ را چگونه‌ دوره‌بندی‌ می‌کنیم‌؟

 

   اگر ابتدای‌ قرن‌ حاضر یعنی‌ 1300 را به‌عنوان‌ شروع‌ و مبنای‌ این‌ دوره‌ قرار دهیم‌ می‌توانیم‌ آن‌ را به‌ این‌ ترتیب‌ تقسیم‌بندی‌ کنیم: دوره نخست از  1300 تا 1320؛ دوره دوم از  1320 تا 1340  و دوره سوم از  1340 تا ابتدای‌ انقلاب‌ . معماری‌ بعد از انقلاب‌ را نیز می توان  به‌ دو دوره‌ تقسیم‌ کرد: از شروع‌ انقلاب‌ تا جنگ‌ ‌، و از بعد از جنگ‌ تا امروز‌. البته  این‌ دوره‌بندی‌  تا اندازه‌ زیادی‌ مبتنی‌ بر تقسیم‌بندی‌ سیاسی‌ و بر این‌ فرض‌ استوار است‌ که‌ معماری‌ در ایران‌ چه‌ در خود و چه‌ در ارتباط‌ با شهرسازی‌ تأثیر پذیری شدیدی از حوزه‌ سیاسی‌ داشته  است‌. بنابراین‌ زمان‌بندی‌ها و دوره‌بندی‌های‌ این معماری‌  هم‌ تا اندازه‌ زیادی‌ با تقسیم‌بندی‌های‌ سیاسی‌ صورت‌ گرفته‌ است‌.

 

اما پیش از ادامه بحث شاید مفید باش که ابتدا رابطه‌ دو مفهوم‌ معماری‌ و شهرسازی‌ را تعریف‌ کنیم. در همه‌جا این‌ دو مفهوم‌ باید پیوندی‌ کامل‌ و نزدیک‌ با هم‌ داشته‌ باشند. معماری‌ قبل‌ از هر چیز درکی‌ شخصی‌ از معنا و ارادة‌ فردی‌ در خلق فضاست، اما این‌ رابطه‌ فردی‌ از فضا باید بتواند تبدیل‌ به‌ یک‌ رابطه‌ جمعی‌ شود و تعمیم‌ پیدا کند. به‌عبارت‌ دیگر تولید فضا در معماری‌ تولیدی‌ فردی‌ است‌ که‌ باید به‌ تولید اجتماعی‌ و جمعی‌ تبدیل‌ شود. شهرسازی( و نه البته تنها شهرسازی)  یکی از مظاهر این‌ تولید جمعی‌ است‌. در دوره‌های‌ جدید یعنی‌ بعد از صنعتی‌ شدن‌،  معماری‌ را به‌ مثابه‌ پدیده‌ای‌ شخصی‌ با تولید اجتماعی‌ می‌بینیم‌. بنابراین‌ باید قاعده‌ای‌ منطقی‌ بین‌ معماری‌ و شهرسازی‌ برقرار باشد که‌ در شکل‌ آرمانی‌ و ایده‌آل‌اش‌ بتواند خلاقیت‌ فردی‌ و هنری‌ معمار را تبدیل‌ به‌ خلاقیت‌ اجتماعی‌ و جمعی‌ کند. مشکل‌ اساسی‌ معماری‌ این‌ قرن‌ ایران‌ نیز در همین  نکته‌ است‌، یعنی‌ اینکه این‌ رابطه‌ منطقی‌ و عقلانی‌ چندان وجود نداشته‌ است.  ما هر چند  معماری‌ای‌ داشته ایم‌ که‌ در شکل‌ فردی‌ و در بیان‌ خلاقیت‌های‌ هنری‌ گاه بسیار تحسین برانگیز بوده است، اما با این‌ حال‌ نتوانسته‌ از شکل‌ فردی‌ به‌ شکل‌ تولید جمعی‌ فضا تبدیل‌ شود بنابراین آنچه را عموما به مثابه نقاط برجسته  معماری‌ معاصر ایران از 1320 تا 1357  عنوان می کنند عموما دارای همین خصوصیت یا همین کمبود نیز بوده‌اند و موفقیت در آنها بیشتر از جنبه زیباشناحتی محض مطرح شده است تا از جنبه جامعه شناختی و انسان شناختی‌.

 

 دوره‌ 1300 تا 1357 با نابرابری ها و تفاوت های اجتماعی زیادی در محیط معماری همراه است. از 1300 تا 1320 حکومتی‌ متقدر و مستبد حاکم‌ است‌ که‌ بر شهرسازی‌ و معماری‌ اثر می‌گذارد. بعد از شهریور 1320 یعنی‌ ابتدای‌ پهلوی‌ دوم‌  هنوز حکومتی‌ استبدادی‌ برقرار نیست‌ و نوعی‌ دمکراسی‌ سست‌ که‌ کمابیش‌ تا پس‌ از کودتای‌ 1332 و تا اوایل‌ دهه‌ 40 که‌ محمدرضاشاه‌ با اتکا به‌ درآمدهای‌ نفتی‌ به‌ سمت‌ ایجاد دولتی‌ قدرتمند حرکت‌ می‌کند به‌وجود می‌آید که‌ تأثیر زیادی‌ بر شکل‌گیری‌ انقلاب‌ دارد. به‌ این‌ ترتیب‌ دورة‌1320 تا 1340 تفاوت‌ زیادی‌ با دوره‌ آخر پهلوی‌ دوم‌ (1340 تا 1357) دارد. از 1340 به‌ بعد شاهد هدایت‌ تمرکز یافته‌ای‌ هستیم‌ که‌ ناشی‌ از تمرکز دولت‌ و برپایی‌ استبداد به‌ شکل‌ جدید است‌.

 

   تأثیر دانشکده‌های‌ معماری‌ بر معماری‌ ایرانی‌ چه‌ بود؟

 

  اصولاً به‌ وجود آمدن‌ دانشکده‌ و نهاد آموزشی‌ مدرن‌ معماری‌ را در پارادایمی‌ قرار می‌دهد که‌ ویژگی‌ شکل‌ جدید آن‌ توجه‌ به‌ علم‌ است‌. روی‌ کار آمدن‌ دولت‌ ملی‌ یا دولت‌ - ملت‌ در ایران‌ در ابتدای‌ قرن‌ باوجود شکل‌ استبدادی‌اش‌ و شاید به‌ دلیل‌ قدرتی‌ که‌ از این‌ مسیر می‌گیرد، مجموعه‌ای‌ از ساختارهای‌ مدرن‌ را ایجاد می‌کند که‌ نقش‌ تعیین‌کننده‌ای‌ در شکل‌گیری‌ معماری‌ این‌ دوره‌ دارد. یکی‌ از این‌ ساختارها، پارادایم‌ علمی‌ است‌ که‌ براساس‌ آن‌ علم‌ در شکل‌ جدیدش‌، کاملاً از غرب‌ گرفته‌ شده‌ است‌. در این‌ شیوه‌ معماری‌ مثل‌ خیلی‌ از شاخه‌های‌ دیگر علمی‌ در دانشگاه‌ تدریس‌ می‌شود و رشته‌ای‌ تخصصی‌ است‌ که‌ افراد باید در فرآیندی‌ شخصی‌ به‌ آن‌ وارد شوند و پس‌ از طی‌ مبانی‌ تئوریک‌ و نظری‌ براساس‌ روش‌های‌ علمی‌ باید نتایج‌ به‌ آزمایش‌ گذاشته‌ شده‌ را تعمیم‌ دهند. درحالی‌ که‌ در شیوه‌ سنتی‌، معمار بیش‌تر با فضای‌ فیزیکی‌ سر و کار داشت‌ این‌ شیوه‌ آموزش‌ با شیوه‌ سنتی‌ آموزش‌ معماری‌ تفاوت‌ بسیار داشت‌. از این رو تأثیر دانشکده‌های‌ معماری‌ بر معماری‌ ایران کاملا  آشکار است‌. معماران‌ فارغ‌التحصیل‌ دانشگاه‌ از برخی‌ جهات‌ نسبت‌ به‌ معماران‌ دوره‌ قبل‌ خود برتری‌ دارند و از جهاتی‌ نسبت‌ به‌ آن‌ها دارای‌ ضعف‌ هستند. درواقع‌ معمارانی‌ که‌ به‌ این‌ ترتیب‌، تربیت‌ می‌شوند  به‌ لحاظ‌ تجربه‌ در سطح‌ پایین‌تری‌ از معماران‌ سنتی‌ آن‌ زمان‌ قرار دارند به‌ دلیل‌ این‌که‌ معمار سنتی‌ با گذشتن‌ از یک‌ تجربه‌ کاملاً عملی‌ و درازمدت‌ که‌ حاصل‌ کار با استاد معمار بود، به‌ تبع‌ دریافت‌ دقیق‌تر و روشن‌تر و غنی‌تری‌ از شرایط‌ تولید فیزیکی‌ فضا داشت‌. همین‌طور حضور کاملاً متداوم‌ در جامعه‌ سبب‌ می‌شد با مردم‌ و ساختارهای‌ اجتماعی‌ رابطه‌ نزدیکی‌ داشته‌ باشند و بتواند آن‌ را در تولید فضا تأثیر دهد. در حالی‌ که‌ معمار جدیدی‌ که‌ از دانشکده‌ خارج‌ می‌شد تجربه‌ کمی‌ داشت‌ و به‌تدریج‌ باید این کمبود را در خود رفع می کرد و البته این تجربه اندوزی  هم‌ همیشه‌ از آن‌ غنا و عمقی‌ برخوردار نبود که‌ در معماری‌ سنتی‌ شاهد بودیم‌. درنتیجه‌ بسیاری از این‌ افراد تبدیل‌ به‌ معماران‌ متوسط‌ یا سطح‌ پایینی‌ می‌شدند که‌ صرفاً یک‌ شکل‌ و فرم‌ از فضا را تولید و باز تولید می‌کردند و به‌ تولید تجاری‌ فضا رو می‌آوردند و به‌ تبع‌ همه‌ ارزش‌ معماری‌ در مقام‌ خلاقیت‌ هنری‌ و فکری‌ در کارهایشان‌ از بین‌ می‌رفت‌. اما در عین‌ حال‌ این‌ معماران‌ نقاط‌ قوتی‌ هم‌ نسبت‌ به‌ معماران‌ سنتی‌ داشتند نقطة‌ قوت‌ در ایشان‌ دیدگاه‌ نظری‌ آن‌ها بود. بسیاری‌ از این‌ معماران‌ چون‌ درون‌ یک‌ پارادایم‌ علمی‌ مشخص‌ و گسترده‌ تربیت‌ می‌شدند، واجد قدرت‌ مستقلی‌ در دیدگاه‌های‌ نظری‌شان‌ بودند. برخی‌ توانستند با تجزیه‌ و تحلیل‌ معماری‌ و ایجاد شرایط‌ آن‌ تألیفات‌ و پژوهش‌های‌ مهمی‌ انجام‌ دهند. به‌عنوان‌ مثال‌ با استفاده‌ از متدلوژی‌ علمی‌ معماری‌ غربی‌ توانستند روی‌ اشکال‌ اقلیمی‌ ایران‌ و دلایل‌ عمیق‌ شکل‌گیری‌ معماری‌ سنتی‌  مطالعه‌ کنند و اشکال‌ جدیدی‌ در فرم‌ و شکل‌ معماری‌ ایران‌ به‌وجود آورند. حاصل‌ این‌ پژوهش‌ها معماری‌های‌ تلفیقی‌ است‌ که‌ به‌ موقعیت‌ اقلیمی‌ و اجتماعی‌ در ایران‌ توجه‌ کرده‌ و با ترکیب‌ زیباشناسی‌ سنتی‌ و مدرن‌ آثار برجسته‌ای‌ برجای‌ گذاشته‌ است‌.

 

 فکر می‌کنم‌ که‌ این‌ نقطه‌ قدرتی‌ بود که‌ باید تقویت‌ می‌شد. این‌ قابلیت‌ هنوز در خیلی‌ از دانشکده‌ها باقی‌ است‌. ایجاد دانشکده‌های‌ معماری‌ سبب‌ شد، نسل‌ گسترده‌ای‌ از معماران‌ و شهرسازان‌ به‌وجود آید که‌ پتانسیل‌ بالایی‌ دارند، حتی‌ اگر جامعه‌ به‌ علت‌ برخی‌ شرایط‌ نتوانسته‌ از آن‌ها به‌ خوبی‌ استفاده‌ کند. در مجموع‌ شاید بتوان‌ گفت‌ ایجاد دانشکده‌ها تأثیر بسیار مثبتی‌ بر معماری‌ داشته‌ است‌.

 

   گرایش‌های‌ مهم‌ معماری‌ در دوره‌ 1320 تا 1357 را در ایران‌ به‌ چند گروه‌ می‌توان‌ طبقه‌بندی‌ کرد؟

 

اگر خواسته باشیم از همان تقسیم بندی ابتدای گفتگو حرکت کنیم می توانم در وهله اول به  گرایش‌های‌ سالهای 1300-1320 اشاره‌ کنم‌. در این‌ دوره‌ دولت‌ قدرت‌مداری‌ حاکم‌ است‌ و به‌رغم‌ سرمایه‌ محدودی‌ که‌ دارد، آن‌ را به‌ شکل‌ خاصی‌ به‌کار می‌گیرد. این‌ شکل‌ خاص‌ که‌ از الزامات‌ تأسیس‌ یک‌ دولت‌ تمرکز یافته‌ است‌ باعث‌ ساخت‌ و سازها در حوزه‌های‌ مشخصی‌ می‌شود. به‌طور مثال‌ ساخت‌ و سازها در این‌ دوره‌ بیش‌تر در نقاط‌ کلیدی‌ مثل‌ دانشگاه‌، راه‌آهن‌، بنادر و شبکه‌های‌ حمل‌ و نقل‌ انجام‌ می‌شود که‌ هدف‌ از آن‌ ایجاد فضاهای‌ مورد نیاز برای‌ دولت‌ مرکزی‌ است‌. دولت‌ به‌ فضایی‌ نیاز دارد که‌ بتواند در آن‌ مستقر شود. درنتیجه‌ سرمایه‌های‌ محدود را به‌ شکل‌ متمرکزی‌ صرف‌ ساخت‌ مراکز کاملاً مشخصی‌ می‌کند که‌ قدرت‌ را تثبیت‌ کند. این‌ بناها از لحاظ‌ شکل‌ تحت‌تأثیر معماری‌ غالب‌ آن‌ دوره‌ (بین‌ دو جنگ‌ جهانی‌) یعنی‌ معماری‌ نئوکلاسیسم‌ است‌. بناهای‌ ساخته‌ شده‌ در این‌ دوره‌ ترکیبی‌ از معماری‌ آلمانی کلاسیک‌ و معماری فاشیستی‌ در همین کشور است‌ (معماری‌ فاشیستی‌ با به‌ قدرت‌ رسیدن‌ فاشیست‌ها در آلمان‌ (1933) شروع‌ شد و تا جنگ‌ جهانی‌ دوم‌ ادامه‌ یافت‌ که‌ با بخش‌ اعظمی‌ از دوره‌ حکومت‌ رضاشاه‌ هم‌زمان‌ است‌). بعضی‌ از ساخت‌ و سازها  اصولاً توسط‌ معماران‌ و مهندسان‌ آلمانی‌ انجام‌ می شد‌. در این‌ دوره‌ معماری‌ هنوز نه‌ قالب‌ معماری‌ شهری‌ (شهرسازی‌) را دارد و نه‌ چندان‌ به‌ ساخت‌ و سازهای‌ عمومی‌ و مسکونی‌ راه‌ پیدا کرده‌ است‌. بنابراین‌ مفهوم‌ شهرسازی‌ غایب‌ است‌. اگرچه‌ ساخت‌ و سازهایی‌ که‌ دولت‌ بر آن‌ها نظارت‌ دارد کماکان‌ ادامه‌ می‌یابد. در این‌ دوره‌ ساخت‌ و سازهای‌ صنعتی‌ هم‌ بسیار رشد می‌کند.

 

در دوره دوم یعنی  1320 - 1340 ما با بحران‌ عمومی‌ای‌ روبه‌رو هستیم‌ که‌ ماهیتاً سیاسی‌ است‌. درواقع‌ آن‌ دولت‌ مرکزی‌ که‌ رضاشاه‌ به‌وجود آورده‌ بود بعد از اشغال‌ ایران‌ دچار ضعف‌ می‌شود. اگرچه‌ کل‌ ساختار دولت‌ از بین‌ نمی‌رود اما کاملاً تضعیف‌ می‌شود. این‌ دولت‌ پیش‌ از هر چیز توان‌ خود را برای‌ حفظ‌ خود به‌کار می‌گیرد و کم‌تر به‌ سیاست‌ عمرانی‌ و معماری‌ می‌اندیشد. درواقع‌ بین‌ 1320 تا 1340 نوعی‌ خلا داریم‌ که‌ به‌ تبع‌ با ساخت‌ و سازهای‌ بی‌نظم‌ و سست‌ به‌وسیله‌ خود مردم‌ پر می‌شود. در این‌ دوران‌ تهران‌ و برخی‌ شهرهای‌ بزرگ‌ به‌ صورت‌ قطب‌های‌ جاذب‌ صنعتی‌ شروع‌ به‌ جذب‌ جمعیت‌های‌ غیرشهری‌ می‌کنند. درنتیجه‌ ورود این‌ جمعیت‌های‌ غیرشهری‌ نوعی‌ بی‌نظمی‌ عمومی‌ در شهرها به‌وجود آورد و یک‌ قشر بزرگ‌ کارگری‌ در کنار قشر فقیری‌ که‌ در حال‌ بزرگ‌ شدن‌ است‌ شکل‌ می‌گیرد. طبقه‌ متوسط‌ هم‌ هنوز در نطفه‌ است‌ و نتوانسته‌ امکاناتی‌ به‌وجود آورد که‌ خود را تثبیت‌ کند و تشخص‌ ویژه‌ای‌ به‌ خود بدهد.

 

سرانجام در دوره سوم 1340 تا 1357،  در عین‌ قدرت‌یابی‌ مجدد دولت‌ شاهد برخی‌ اقدامات‌ محدودی‌ در آزادسازی‌ فضای‌ جامعه‌ هستیم‌، دولت‌ تلاش‌ می‌کند تا ضربة‌ ناشی‌ از کودتا و چرخش‌ مجدد به‌ سوی‌ استبداد حاصل‌ از آن‌ را تا اندازه‌ای‌ تعدیل‌ کند. دولت‌ محمدرضاشاه‌ به‌ سوی‌ یک‌ دولتی‌ استبدادی‌ پیش‌ می‌رود که‌ کاملاً قدرت‌مدار است‌. ورود درآمدهای‌ نفتی‌ این‌ جریان‌ را به‌ شکل‌ فزاینده‌ای‌ تشدید می‌کند. این‌ درآمدها سبب‌ افزایش‌ جذابیت‌ شهرها می‌شود. این‌ جذابیت‌ بیش‌تر از آن‌ ناشی‌ از صنعتی‌ شدن‌ باشد، ناشی‌ از سرریز ثروت‌ کلان‌ به‌ شهرها است‌. به‌ همین‌ دلیل‌ قشر غیرمولد به‌ دنبال‌ مشاغل‌ کاذب‌ به‌ شهرها روی‌ می‌آورند ثروت‌ها آن‌قدر زیاد است‌ که‌ هرکس‌ صرفاً با ورود به‌ شهر، انتظار داشته‌ باشد بخشی‌ از آن‌ را به‌دست‌ آورد. طبقه‌ متوسط‌ نیز بزرگ‌ می‌شود اقشاری‌ رده‌های‌ پایین‌ طبقه‌ متوسط‌ مثل‌ کارمندان‌ رده‌ پایین‌ و فرهنگیان‌ به‌سرعت‌ شروع‌ به‌ رشد می‌کنند و میزان‌ توقعات‌ آن‌ها افزایش‌ می‌یابد و چون‌ برآورده‌ نمی‌شود؛ یکی‌ از دلایل‌ انقلاب‌ 1357 را فراهم‌ می‌آورد. رشد سریع‌ طبقه‌ متوسط‌ و رشد انتظارات‌ مادی‌ و سیاسی‌ تبلور فضایی‌ دارد که‌ در ساخت‌ و سازهای‌ شهری‌ مشهود است‌. بی‌نظمی‌ شکل‌ شهرها نمونة‌ آن‌ است‌. به‌ دلیل‌ برخورداری‌ این‌ طبقه‌ از امکانات‌ مالی‌ و تمایل‌ آن‌ به‌ دگرگونی‌ شیوه‌ و فضای‌ زندگی‌ خود موجب‌ رواج‌ نوعی‌ ساخت‌ و ساز شمی شود. سلایق‌ گوناگون‌ و فرهنگ‌های‌ قومی‌ متفاوت‌ در جاهای‌ مختلف‌ شهر تبلور فضایی‌ می‌یابد و این‌ سنت‌ که‌ هرکس‌ خانه‌ خود را به‌ شکلی‌ که‌ می‌خواهد بنا کند، را رواج‌ می‌دهد. نتیجه‌ استفاده‌ بی‌نظم‌ از معماری‌، نوعی‌ معماری‌ بی‌هویت‌ رایج‌ می‌شود که‌ اگرچه‌ اجزای‌ بی‌هویت‌ نیست‌ ولی‌ در مجموع‌ هیچ‌گونه‌ نظامی‌ ندارد. انواع‌ و اقسام‌ ساختمان‌ها از مجتمع‌های‌ مسکونی‌ گرفته‌ تا خانه‌های‌ ویلایی‌ را می‌بینیم‌ که‌ هرکدام‌ از یک‌ نوع‌ معماری‌ تبیعیت‌ می‌کند و به‌ مقطعی‌ از تاریخ‌ معماری‌ دنیا تعلق‌ دارد. شهرها ما به‌ پهنه‌های‌ کاملاً ناهمگنی‌ از تکه‌های‌ کنار هم‌ چیده‌ شده‌ تبدیل‌ می‌شوند که‌ هر تکه‌ سبک‌ متفاوتی‌ دارد. معماران‌ دخالت‌ زیادی‌ در این‌ قضیه‌ داشته‌اند، خود معماران‌ از اقشار طبقه‌ متوسط‌ هستند که‌ ثروت‌ زیادی‌ هم‌ به‌دست‌ می‌آورند. در عین‌ حال‌ شبه‌ معماران‌ هم‌ وارد بازار کار می‌شوند. از طرفی‌ سرمایه‌ آن‌قدر زیاد است‌ که‌ پاسخ‌گویی‌ به‌ آن‌ از عهده‌ معماران‌ تحصیل‌ کرده‌،‌ خارج‌ است‌. بنابراین‌ قشر بزرگی‌ از کسانی که به‌ اصطلاح‌ “بساز و بفروش‌“ نام می گیرند و گاه ممکن است معمار هم باشند،  رشد می‌کند و وارد بازار کار می‌شود. بسیاری‌ از این‌ها کسانی‌ هستند که‌ وارد این‌ بازار شکوفا شده‌اند تا صرفاً حداکثر سود را در سریع‌ترین‌ زمان‌ از طریق‌ ساخت‌ و سازهای‌ شهری‌ به‌دست‌ آورند و به‌ تبع‌ از هر چیزی‌ که‌ به‌ دستشان‌ بیاید برای تسریع کار خود استفاده می کنند. چیزی‌ که‌ در این‌جا بیش‌تر مورد نظر است‌، سلایق‌ شخصی‌ آدم‌هایی‌ است‌ که‌ می‌خواهند در این‌ ساختمان‌ها زندگی‌ کنند. در کنار این‌ ساخت‌ و سازهای‌ آنارشیستی‌ و دولت‌ و قدرت‌ مرکزی‌ هم‌ با تزریق‌ سرمایه‌های‌ بزرگ‌ تبدیل‌ به‌ یکی‌ از مشتری‌های‌ این‌ ساخت‌ و سازها می شود و خود بی‌نظمی‌ بیش‌تری‌ ایجاد می کند. اگرچه‌ دولت‌ گاه‌ با کمک‌ گروهی‌ از معماران‌ برجسته‌ باعث‌ می‌شود، الگوها و ساخت‌های‌ انفرادی‌ به‌وجود آید که‌ می‌توان‌ گفت‌ نمونه‌هایی‌ ارزشمند از معماری‌ هستند. اما هیچ‌یک‌ از این‌ها تعمیم‌ پیدا نمی‌کند و صرفاً در همان‌ شکل‌ انفرادی‌ باقی‌ می‌ماند. بنابراین‌ نقش‌ دولت‌ از این‌ لحاظ‌ بسیار منفی‌ است‌ با این‌ حال‌ نمی‌توانیم‌ انکار کنیم‌ که‌ سال‌های‌ دهه‌ چهل‌ و پنجاه‌ به‌ لحاظ‌ ورود سیستم‌های‌ برنامه‌ریزی‌ واجد نوعی‌ عقلانیت‌ است‌. در همین‌ سال‌هاست‌ که‌ سیستم‌های‌ برنامه‌ریزی‌ شده‌ به‌ شکل‌ علمی‌ به‌ صورت‌ گسترده‌ وارد ایران‌ می‌شود. از جمله‌ اقدامات‌ مثبت‌ این‌ دوره‌ به‌کارگیری‌ الگوهای‌ اقتباس شده از شیوه‌های‌ برنامه‌ریزی‌ شهری‌ کشورهای‌ اروپایی‌ است‌ که‌ با شکل‌گیری‌ پهنه‌ سرزمین‌ بر اساس محور تهران‌ مقابله‌ می‌کند و در پی‌ آن‌، ساختارهای شهری کشور از استوار شدن بر ساختار تک قطبی شهر تهران  خارج‌ شده‌ و به‌صورت‌ چند قطبی‌ در می آید. در نتیجه  کلان‌شهرهایی‌ مثل‌ مشهد، اهواز، شیراز، اصفهان‌ و تبریز در اطراف‌ خود هم‌ قطب‌های‌ جاذب‌ سرمایه‌ و جمعیت‌ به‌وجود می آورند. امروزه‌ به همین دلیل امروز خوشبختانه به‌ جای‌ یک‌ ابرشهر بزرگ‌ به‌ نام‌ تهران‌، چندین‌ کلان‌ شهر داریم‌ که‌ تا حدی‌ جمعیت‌ را تقسیم‌ می‌کنند و این‌ تا اندازه‌ زیادی‌ مدیون‌ کارشناسان‌ و متخصصانی‌ است‌ که‌ با روشن‌بینی‌ و آینده‌نگری‌ توانستند، بخشی‌ از سرمایه‌های‌ دولت‌ در آن‌ سال‌ها و در این‌


پیش درآمدی بر هزاره سوم
ارسال شده در پنج شنبه 24 اسفند 1391برچسب:پیش درآمدی بر هزاره سوم, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 پيش درآمدي بر هزاره سوم از زبان دکتر داراب دیبا استاد دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران

 

 

 

 

دکتر داراب دیبا

 

معمار، طراح و نقاش

 

دکترای هنر ، معماری و شهرسازی

 

عضو هیات علمی دانشگاه تهران دانشکده هنرهای زیبا از سال 1348

 

کارشناس وزارت فرهنگ و آموزش عالی و وزارت مسکن و شهرسازی

 

برگزارکننده نمایشگاههای انفرادی و جمعی در ایران و خارج از کشور ، در زمینه نقاشی ، عکاسی و معماری

 

عضو موسس دفتر طراحی و مطالعات معماری

 

استاد مدعو دانشگاه های ام . آی . تی ( M.I.T ) هاروارد امریکا و دانشکده هنرهای زیبا پاریس ( بوزار )

 

کارشناس بین المللی مطالعات و ارزیابی هنر و معماری معاصر کشورهای اسلامی

 

صاحب تالیفات متعدد به زبان فارسی ، انگلیسی و فرانسه از جمله کتاب های ( طبیعت و هنر ) ( مساجد معاصر کشورهای اسلامی ) و ( نگاهی به مهندسی و معماری معاصر ایران )

 

همچنین از جمله تالیفات دیگر او می توان به کتاب های ا صول طراحی معماری ( وزارت فرهنگ و آموزش عالی 1370-1365 ) مساجد معاصر کشورهای اسلامی ( انتشارات آکادمی لندن 1373)

 

نگاهی به مهندسی و معماری معاصر ایران ( وزارت مسکن و شهرسازی 1377 ) و خانه های سنتی اصفهان ( دانشکده معماری پاریس بلویل 2000 ) اشاره نمود .

 

عضو هیات تحریریه مجله علمی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و مجله معماری و شهرسازی

 

عضو رابط هیات تحریریه مجله آرشیتکتور دوژوردوئی (پاریس ) و مجله معمار ( لندن )

 

 

 

 

 

 ادامه مطلب را از دست ندهید


نوگرایی معماری معاصر ایران از نظر وحید قبادیان
ارسال شده در پنج شنبه 24 اسفند 1391برچسب:نوگرایی معماری معاصر ایران از نظر وحید قبادیان, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 دكتر  وحيد قباديان در همايش " معماري و شهرسازي كشور" در دانشگاه آزاد اسلامي شهركرد گفت: برج ميدان آزادي تهران ‌بهترين نماد " نوگرايي " معماري معاصر ايران است.سازه برج ميدان آزادي نماد ايران پيش از اسلام و پس از اسلام را به نمايش گذاشته است

 

استاد دانشگاه شهيد بهشتي تهران افزود: معماري برج آزادي تهران تقليدي نيست و ايرانيت،كالبد اين برج و اسلاميت،تزئين برج آزادي است

 

وی معتقد است:معماري ورزشگاه آزادي تهران نيز كه توسط شركت  SOMشيكاگو آمريكا ساخته شده از نوع معماري " مدرن متعالي " مي‌باشد

 

به گفته وي، معماري در ايران به سه نوع سنتي، تلفيقي و مدرن در سه دوره صفويه و قاجار، پهلوي و دوره پس از جمهوري اسلامي ختم مي‌شود

 

وي تصريح كرد: معماري ايران در حال حاضر فقط داراي شكل است و از نظر مفهومي دچار بحران شده است

 

قباديان افزود:معماري ايران هم اكنون معماري " باليوودي " است، كه از غرب تقليد مي‌كند . معماري امروزایران ، منبع الهامش در بطن خودش نيست و منبع الهام آن از كشورهاي در حال توسعه و غربي گرفته شده است.

 

 

 

 

 

 

 

تاریخچه ای از برج آزادی:

 

تاریخچه برج آزادی به سال 1345 شمسی بر می گردد . در این سال طرح یک نماد معرف ایران بین معماران ایرانی به مسابقه گذاشته می شود و در نهایت طرح مهندس حسین امانت ، بیست و شش ساله و فارغ التحصیل دانشگاه تهران برنده و برای ساخت انتخاب می شود.
عملیات بنا برج آزادی در یازدهم آبان 1348 شمسی آغاز می شود و پس از بیست و هشت ماه کار ، در 24 دیماه 1350 با نام برج شهیاد به بهره برداری میرسید.
معماری برج آزادی تلفیقی از معماری دوران هخامنشی، ساسانی و اسلامی است. این بنای سه طبقه چهار آسانسور و دو راه پله و 286 پلکان دارد. در محوطه زیرین آزادی چندین سالن نمایش، نگار خانه ، کتابخانه ، موزه و...قرار دارد .

 

طول این بنا 63 متر ، ارتفاع آن از سطح زمین 45 و ارتفاع از کف موزه 5 متر است .

 

 

 ادامه مطلب.......................


رویکردی به هویت معماری معاصر ایران
ارسال شده در پنج شنبه 24 اسفند 1391برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 با وجود همه پيچيدگيهاي مفهوم هويت وتلقي هاي متفاوت صاحبنظران از آن، بركسي پوشيده نيست درمعماري معاصرايران، اين واژه دچاربحران گشته وبصورت مفهومي انتزاعي درآمده است. رنگ باختن مفهوم هويت،مختص حوزه معماري نميباشد،همچنانكه اين ضعف درحوزه هاي مختلف فرهنگي ، اجتماعي،ملي وغيره مشهودميباشد.

 

 

آوازه ايران درمعماري جهان آن چنان طنين افكنده كه تاريخ معماري جهان خودراوامدار آن مي داند.ازبناي زيگورات چغازنبيل كه درحدود 1250 سال قبل ازميلادمسيح بناشده، تااكنون بيش ازسه هزارسال مي گذرد. آنچنانكه دركتابها آمده ،به عنوان تمدني بزرگ وباشكوه ازپيشتازان علم وفرهنگ وهنربوده ايم.دانشمندان بزرگي چون ابوعلي سينا،ابوريحان بيروني و ... دراين سرزمين زيسته اندوحاصل رنج خودرابه جهانيان عرضه داشته اند. معماران گمنام ايران چنان روحي دركالبدمعماري ايران دميده اندكه گويي پاسارگادونقش جهان بانفس آنهازنده است. گويي آنها روح ابدي خودرادرمعماري به يادگارگذاشته اند.

 


امااينك ماكجائيم‌؟

 

 چقدربه تاريخ وهويت خودوفاداربوده ايم؟ آيامسير آنهاراادامه داده وتلاشهايشان رابه ثمرنشانده ايم يا آنچنان ازقله شكوه فروافتاده ايم كه توان نگاه كردن بربلنداي تاريخ خودرانداريم؟ شايددرميانه راه،بلاتكليف وسرگردان ازحركت بازايستاده ايم تادستي از آسمان راه رابرمابنمايد.
نام معماري معاصرايران برگ كدامين كتاب رابه نام خود آذين بسته است؟ مفاهيم سنتي خودراچقدربه جهانيان عرضه كرده ايم تادرعرصه جهاني گمنام نمانيم؟ غيراينست كه به تاريخ خودوامداريم؟براستي مشكل كجاست؟ چرادرعرصه اي كه پيشتازبوديم، اكنون ته قافله ايستاده ونظاره گرشده ايم تاديگران راه رابه مانشان دهند؟ آيامدرن زيستن، به معناي فراموشي خود،عاري شدن ازماهيت وجودي ودنباله روي ازديگران است؟

 

هيچكس منكرتاثير معماري وشهرسازي بررفتارشهروندان يك جامعه نيست. سيماي شهري ومعماري ما آنچنان ازمفاهيم والاي خودتهي شده كه آثارش برروح وروان جامعه مشهود است.ساختمانهابافرمها،رنگهاومصالح ناهمگون،آنچنان ناموزون دركنارهم قرارگرفته اندكه انسان رابه فكروادارمي سازد: « شايدعمدي دركارباشد».

 

 

 

 

كجابوديم؟

 

بحث درموردمعماري معاصرايران، اغلب باموضوع نسبت باتاريخ وسيرتكاملي آن همراه شده است.اكثرصاحبنظران هويت رامفهومي متغيروشناورمي دانندكه درگذرزمان ودربازخوردباعوامل مختلف فرهنگي، اجتماعي، سياسي و... شكل مي گيرد. بررسي سيرتكاملي اين مفهوم درمعماري ايران، به عنوان يكي ازكليدهاي اصلي راه گشاي امروز مامي باشد.

 

قبل ازوروداسلام به ايران،معماري ايران تحت تاثيرشرايط مختلف سياسي، فرهنگي، مذهبي داراي مولفه هاومفاهيم عميق ومنحصربفردي بودكه ماندگاري آن حكايت ازپايداري اين الگوهادرگذرزمان بوده است. باوروداسلام اين مفاهيم به صورتي كاملا هوشمندانه وقاعده مندتوسط معماران وانديشمندان بااصول متعالي دين اسلام پيوندخورد. اين تلفيق سبب تعالي اصول، مباني وشكل گيري نوعي معماري هوشمندانه گرديدكه افزون برتكامل هويت معماري ايران، چهره اي ماندگار به آن داد.

بررسي وتحليل عناصروالگوهاي تاريخي معماري ايران، نشان ميدهدكه اين مفاهيم اگرچه هريك دردوره معيني ازتاريخ اين سرزمين خلق شده اند، لكن باحضورممتددردوره هاي بعدي، تكامل وپالايش يافته وداراي هويتي مستقل اززمان گشته ومفهوم عامي راازيك الگوي معماري ارائه مي دهند كه شان تجريدي يافته وداراي تصويرذهني وبارعاطفي است. شايدبه همين دليل است كه درزمان حضوردرچنين فضائي، جايگاه وشان خودرابه مراتب بيشترازآنچه كه هست احساس مي كنيم.

چه شد؟

 

اكثرصاحبنظران، آغازدوره معماري معاصرايران راسال 1920 مصادف بادوران پهلوي اول مي دانند. بسياري ازرخدادهاي اين دوره دررابطه بادوران حكومت قبل يعني حكومت قاجارقابل توضيح وتبيين است.

 

درآغازسده نوزدهم ( دوره قاجار ) ايران ازاقتصادجهاني كاملا بركناروجدابود. براثربحران وشكافهاي مختلف سياسي، اقتصادي واجتماعي درپايان سده نوزدهم اوضاع به گونه اي شكل گرفت كه ايران درمسيرادغام شبكه اروپائي تجارت بين الملل قرارگرفت وهمين امرزمينه نفوذ اقتصادي غرب راهموارساخت وبه تبع آن آشفتگيهاي شديداجتماعي پديد آمد. درچنين شرايطي حكومت پهلوي شكل گرفت.

 

دوره پهلوي آغازارتباط مستمر باغرب وايجادنهادهاي اجتماعي وعلمي وآغاز تمدني به ظاهرصنعتي ومدرن بود. رشدسريع صنعت وواردات وارتباط تنگاتنگ علمي وفرهنگي باغرب، ايجادساختارهاي جديداجتماعي به دليل مهاجرت مردم، زمينه سازشكل گيري عناصرجديدي درمعماري گرديدكه سبب تغييرچهره مراكز شهري گرديد. تغييرشيوه هاي زندگي، ارتباطات انساني، مناسبات شغلي وخلاصه بسياري ازعملكردهاي اجتماعي، نيازهاي جديدي رافراهم كردكه راه حل هاي مناسبي رادرحوزه هاي مختلف ازجمله معماري وشهرسازي مي طلبيد. به ظاهرهمه مشكلات معماري ازاين زمان شكل مي گيرد

 

بقیه در ادامه مطلب

 


مبانی نظری تاریخ نگاری انتقادی معماری معاصر ایران
ارسال شده در پنج شنبه 24 اسفند 1391برچسب:مبانی نظری تاریخ نگاری انتقادی معماری معاصر ایران, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 -تاريخ نگاري و نقد معماري

 

2-1-نقش و كاربرد

 

تاريخ نگاري معماري به طور عام به معني پردازش و تدوين آثار تاريخي به روش علمي و انتقادي است. بحث در مورد اين ديسيپلين و مباني آن كاري بسيار دشوار است، زيرا تاريخ نگاري نه تنها به بررسي وقايع و پديده هايي مي پردازد كه مرتبا" به لحاظ مفهوم و جنسيت در حال تغيير هستند بلكه خود نيز مقوله اي است تاريخي كه روش شناسي آن مشمول دو متغير «ناهمزماني» و «در زماني» است مسيله مهم ديگر شناسايي ساختار پيچيده ارتباط مطالعات متدولوژيك علمي و بررسي هاي انتقادي در امر تاريخ نگاري است. در هر حال بايد اذعان داشت كه تاريخ نگاري از مرحله ابتدايي گزينش دانسته ها تا مراحل پيشرفته و خطير قضاوت در مورد ارزش آثار معماري همواره به نقد مربوط مي شود. تاريخ نگاري نه تنها وظيفه تاريخي كردن پديده هاي معماري را به عهده دارد بلكه نيازمند است به طور سيستماتيك مباني خود را مورد بررسي انتقادي قرار داده و اين ديسيپلين را نيز مانند هر روند تاريخي ديگر متحول سازد. خصوصا" معماري معاصر به دلايل پويايي، پيچيدگي، نزديكي زماني و خصوصا" ماهيت ضدتاريخي بخش مهمي از آن نياز خاصي به بررسي انتقادي دارد. از طرف ديگر نقد نيز به معني درك ارتباط حساس پديده ها با ظرف تاريخي آنها (مكاني و زماني) است. پديده هايي كه بايد تحت ارزيابي مجدانه و بازنگري قرار گرفته ابهامات، ارزش ها، تناقضات، ديالكتيكهاي مخفي و دروني آنها آشكار گرديده، كليه بار معنايي آنها استخراج شود. مشكل نقد نيز توجه كردن به متغير تاريخي در قضاوت كارها از يك طرف و در نظرگيري تاريخي و بنابراين نسبي بودن هر نوع نقد از طرف ديگر است. تاريخ نگاري بدون نقد دقيق و چند بعدي پديده ها مبهم گرديده به كنار هم چيني برخي از وقايع و پديده ها تبديل مي شود. شناسايي تاريخ نگاري و نقد به عنوان ديسيپلين هاي مرتبط به هم به معني پذيرش همزيستي مداوم پديده هاي حل نشده و مبهم در درون تاريخ است. طبيعي است كه تاريخ نگاري و نقد همواره به مطالعه آثاري برگزيده مي پردازند. تاريخ نگاري براي توصيف سير تحولي معماري به مطالعه آثاري مي پردازد كه داراي خصوصيات تعميم پذير بوده و همچنين داراي اصالت باشند. ارزش هاي موفق را درون مجموعه آثار معماري نقد شناسايي و تعيين مي كند. نقد نيز به شناسايي ارزش هاي آثار برگزيده مي پردازد. ارزش هاي آثار برگزيده تنها در مطالعه اي تاريخي قابل رؤيت است. بسياري از آثار قديمي كه امروزه ممكن است حتي پيش پا افتاده جلوه كنند، درون متن تاريخي خود بسيار حايز اهميت مي گردند. تاريخ و نقد از هم جدايي ناپذير هستند زيرا هر دوي آنها يك هدف مشترك را دنبال ميكنند: «شناسايي اثر»قد به عنوان ابزار شناسايي و ارزش گذاري بر آثار و پديده ها ارزشي كاربردي دارد و مي توان ادعا كرد كه «حقيقت» نقد در جنبه كاربردي آن مستتر است. بازسازي وقايع از طريق كنار هم قرار دادن، مقايسه و مربوط ساختن دانسته ها به يكديگر از آنجايي مي تواند اهميت يابد كه از آن بتوان دلايل مخفي انتخاب هاي معمارانه را كشف نمود. كاربردي نقد در متن فرهنگي خود بعدي جديد مي يابد. ارزش گذاري هاي منتقد و قضاوت هاي وي در فضايي مجرد صورت نمي پذيرد . ارزش فرهنگي نقد معماري عمدتا" به نقش مؤثر آن در فرهنگ عمومي جامعه مربوط مي شود. نقد بنابراين داراي رسالتي فرهنگي است و قضاوت هاي آن به طور آگاهانه از درك شرايط تاريخي ديسيپلين معماري تأثير مي پذيرند. براي مثال در دوران تحولات فرهنگي نقد مي تواند به تشويق گرايشهاي نو و ضديت با محافظه كاري و اپورتونيسم بپردازد و در مرحله بعدي به اصلاح همان گرايشها با نكته سنجي و خرده بيني مشغول شود. نقد با انرژي حاصله از عمل تغيير ارزشها، جريان معماري را ايجاد مي كند. خصوصيت دوگانه نقد از يك طرف اسطوره زدايي از معماري و تاريخي كردن پديده هايي است كه ممكن است مطلق و همواره معتبر به نظر آيند و از طرف ديگر ارزش گذاري بر پديده هايي است كه خارج از ظرف مكاني و زماني خود معني نمي يابند. اگر چه پديده زمان در نقد اهميتي انكارناپذيري دارد ليكن شناسايي مشخصه هاي حقيقي زمان و اجتناب از سليقه هاي نوگرايانه بسيار دشوار است. ما در دوره انقلاب فيگوراتيو زندگي مي كنيم. دوره اي كه در آن هيچ فرم يا تصوير حقيقت تلقي نشده و مرتبا" از تثبيت مفاهيم فيگوراتيو اجتناب مي شود. در اين ميان شناسايي حركت هاي اصيل نياز به نوعي فاصله گيري تيوريك از ديسيپلين معماري دارد. تعيين ميزان اين فاصله از ديسيپلين معماري مي تواند در نقش اجتماعي منتقد بسيار مؤثر باشد، زيرا چنان كه گفتيم نقد معماري با استفاده آگاهانه از محدوده اي مجاز چرخش زاويه ديد در قضاوت ها مي تواند در روند تحولي معماري به طور فعالانه شركت كند.

 

در رابطه با كاربري تاريخ نگاري سه نوع گرايش متمايز را مي توان تشخيص داد:

 


الف: آنهايي كه تاريخ معماري را يك ديسيپلين مستقل مي دانند و آن را نوعي معلومات عمومي مفيد براي حرفه معماري تلقي ميكنند (گرايش آكادميك اغلب دانشگاهها)
ب: آنهايي كه تاريخ را اصولا" مناسب براي تدريس نمي دانند (معلمان Bauhaus)
ج:كساني كه تاريخ را منبع فرم ها و ايده هاي معماري مي دانند (كساني مانندRob Krire Aldo Rossi Giorgio Grassi و ...)

 


در حقيت هر سه برخورد مي توانند به طور همزمان صحيح و يا غلط قضاوت شوند. ارتباط تاريخ معماري و حرفه معماري پديده پيچيده اي است كه به ديالكتيك بين زاويه ديد تاريخ نگاري و نوع برداشت از تاريخ وابسته است. براي مثال تاريخ نگاري كلاسيك و سبك شناسانه به دليل نكته بر جنبه زيبايي شناختي و گذراي معماري نمي تواند به طور مستقيم به عمل طراحي معماري مربوط شود. نتيجه چنين ارتباطي اكلكتيسم تاريخ گرايانه است. تاريخ نگاري نشانه شناسانه (براي مثال آثار Chirstian Norberg Schivz ) كه عمل طراحي و عكس العمل انسانها در مقابل معماري را از ديدگاه حسهاي ابتدايي و كم و بيش ثابت انسانها بررسي مي كند مي تواند به صورت مستقيم تري در كار طراحي مورد توجه قرار گيرد.

 

 

 

 

2-2- روش تاريخ نگاري

 

ديسيپلين تاريخ معماري تنها به توصيف پديده ها و وقايع تاريخ منحصر نمي شود. تاريخ معماري ناگزير است به

 

  1. انتخاب دانسته ها ،

     

  2. منظم كردن آنها ،

     

  3. ارزيابي،

     

  4. تعبير،

     

  5. جايگذاري دانسته ها درون مبتني جديد بپردازد.

     


-1-2-2
يكي از مشكلات بزرگ كار تاريخ نگاري حجم عظيم داده ها است. تشخيص فاكت هاي ضروري و مهم براي تاريخ نگاري امري بسيار حساس است. تاريخ نگاري اگر چه طبيعتا" نمي تواند تمامي مطالب موجود را مورد بررسي قرار دهد ولي همچنين نمي تواند حقيقت را به صورت ناقص و مخدوش بيان كند. وظيفه مورخ نمايش تمامي حقيقت با بررسي و نمايش بخشي از واقعيت است. تكه كردن حقيقت و حذف بخشي از آن به دليل انعطاف ناپذير بودن متدولوژي يا ضعف مباني نظري يكي از خطرهاي عمده اي است كه تاريخ نگاري را تهديد مي كند. در انتخاب دانسته هاي تاريخي شناسايي نقاط عطف و مفصل بنديهاي سير تحولات پديده ها بسيار مهم است. تاريخ معماري بسياري از موارد با پديده هايي سر و كار دارد كه به دليل قدمت از جذابيت خاصي برخوردار هستند. نكته مهم اجتناب از ديدگاه «عتيقه شناسانه» است. در اين ديدگاه آثار تنها به دليل ارزش تاريخي، منحصر به فرد بودن و ناياب بودن اهميت مي يابند. ارزش گذاري معماري نمي تواند به برداشتهاي شخصي از آثاري كه كنجكاوي ما را جلب مي كنند محدود شود. انتخاب فاكت ها خصوصا" در مورد تاريخ تدوين نشده معماري معاصر ايران بسيار دشوار است. گذشته از مشكل فني كمبود منابع، مورخ ناچار است به جمع آوري عناصر مهم پروسه تاريخي پديده اي بپردازد كه سير تحولي و بنابراين مشخصه ها و نقاط عطف آن هنوز بسيار مبهم هستند. انتخاب دانسته ها بنابراين در مراحل مختلف و بر اساس پيش فرضهايي صورت خواهند گرفت كه تدريجا" اصلاح مي شوند. جنسيت دانسته ها و شيوه انتخاب آنها در ارتباط مستقيمي است با نوع نگرش به تاريخ معماري اگر چه بيش از اين گفتيم كه تاريخ معماري نمي تواند به بيان بخشي از حقيقت اكتفا كند، ليكن از طرف ديگر نيز بايد پذيرفت كه به تعدادي زواياي ديد حقيقت هاي متفاوت يا جنبه هاي مختلف يك حقيقت كلي وجود دارند. براي مثال دانسته هايي كه به ما اجازه مي دهند معماري معاصر را از ديدگاه نشانه شناسانه بررسي كنيم با دانسته هايي كه در مطالعه اي اجتماعي - اقتصادي عملي صرفا" از معماري مفيد واقع مي شوند بسيار متفاوت هستند.

 


2-2-2
-تنظيم دانسته ها كه ممكن است عملي صرفا" مكانيكي به نظر آيد در حقيقت كار فكري دشواري است كه نياز به بررسي انتقادي دارد. گذشته از نياز به تعيين متدولوژي دسته بندي فاكت ها در رابطه با روش تحقيقي اتخاذ شده، نحوه كنار هم قرار دادن دانسته ها مي تواند به دريافت قانونمندي هاي ناآشكار در سير تحولي معماري كمك كند تنظيم دانسته ها عموما" به مهارتهاي فني متعددي نياز دارد. در اين مرحله مورخ ناگزير است بارها به مرحله قبل بازگشته مداركي را تكميل كند. در اين مرحله نكته حساس ديگر توجه به همگن بودن فاكت هاي جمع آوري شده جهت تسهيل عمليات ارزيابي و مقايسه در مراحل بعدي است.

 

بقیه در ادامه مطلب..........................................................


آموزش معماری
ارسال شده در پنج شنبه 24 اسفند 1391برچسب:آموزش معماری, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 معماری از تشکل تا تحول:
1- معماری در مرحله تشکل: معماری بدون معمار،معماری طبیعی، معماری جامعه بدوی
2- معماری مرحله تکامل: معماری متعین، معماری الگویی،معماری جامعه سنتی
3- معماری مرحله متحول: معماری نا متعین،معماری بدعت،معماری جامعه مدرن

آموزش:
الف)آموزش وحدت گرا:
1- آموزش سنتی: تجلی نا خودآگاه ارزشها
2- آموزش سنت گرا: نگاه بیرونی به سنت و بازنمایی آن
3- آموزش ایدئولوژیک: تجلی خود آگاه ارزش ها

ب) آموزش کثرت گرا:
1- آموزش بی گرایش: هرکس با عقیده خودش
2- آموزش پر گرایش: پیروی از سلیقه روز

که در مورد هر کدام از این موضاعات مفصلا بحث شد.از آموزش معماری در دانشکده بوزار فرانسه و باهاس آلمان تا معماری جامعه امروز.

بقیه در ادامه مطلب...............................


فناوری نانو در صنعت ساختمان
ارسال شده در چهار شنبه 23 اسفند 1391برچسب:فناوری نانو در صنعت ساختمان, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

-آجرها وسرامیک ها


درخت های بزرگ اطراف ساختمان ها با به جا گذاشتن آثار خود بر روی سطوح ساختمانها باعث می شوند نمای ساختمانها به مرور زمان رنگ سبز درختان را به خود گرفته و برای تمیز کردن آنها می بایست از ابزار تمیزکننده با فشارهای قوی استفاده شود، اما این عمل نیز باعث می شود پس از چند ماه در سطح ساختمان چسبندگی بیشتری ایجاد شود و سریع تر و راحت تر از قبل کثیفی ها را به خود جذب کنند در این گونه موارد نیز استفاده از با نانو پوشش های سنگ و چوب ضروری به نظر می رسد.

4-ماسه سنگ ها و بتن گازی


بتن گازی و ماسه سنگهایی که ساختار سفید رنگی دارند و اغلب در آتلیه ها و ایوان ها به کار می روند، کثیفی ها و چربی ها را جذب کرده و ظاهر آنها خیلی سریع به صورت نامطلوبی تغییرمی کند. در این شرایط استفاده ازتمیز کننده های بافشار بسیار قوی نیز کارساز نمی باشد. اما در صورت استفاده از نانو پوشش های سنگ و چوب در حالیکه به سطح اجازه تنفس داده می شود، باعث عدم نفوذ مواد به سطح می شوند، بدین ترتیب رنگ و ساختار اصلی سطح حفظ می شود.


5-کاشی ها و لوح های سنگی


استفاده از نانو پوشش های سنگ و چوب باعث می شوند ساختمانها همراه با باغچه ها و مجسمه های اطراف آن ها از تاثیرات محیطی محفوظ مانده و به مرور زمان در رنگ آنها تغییری ایجاد نشود.

بقیه در ادامه مطلب..................................................................................................................


هویت فراموش شده در معماری ایران
ارسال شده در چهار شنبه 23 اسفند 1391برچسب:هویت فراموش شده در معماری ایران, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 دراین گونه اماکن (منازل قدیمی) معمولا از نمادهای فرهنگ ایرانی مانند: زیرزمین، آب انبار، حوض و آبنما و یا باغ و باغچه با کاربریهای مختلف، از چنان مهارت و ظرافتی استفاده شده است که حتی انسان شهرنشین را نیز به نوعی از تامین امکانات ضروری بی نیاز و از مواهب و جاذبه های طبیعی برخوردار می ساخته، به همین دلیل است که علی رغم گذشت سال ها از ساخت منازل قدیمی در تهران و شهرستان ها، اینگونه اماکن همچنان طراوت و شادابی خود را حفظ نموده و محیطی دلنشین و آرامش بخش را به ساکنین خود هدیه می دهند.

تفاوت معماری ایرانی اسلامی با معماری مدرن درحدی است که علی رغم ادعای دستیابی پژوهشگران این عرصه به فناوریهای نوین، بسیاری از ساختمانهای جدید بخصوص اماکن اداری (مانند ساختمان مجلس شورای اسلامی) معمولا دارای فضاهای متعدد غیر کاربردی (پرت)، تاریک، کسالت آور و غیر ضروری ناشی از طراحی های غیر اصولی بوده و در بسیاری از موارد هیچگونه ارتباط منطقی و سازگاری بین اجزاء و بخش های مختلف آن وجود ندارد و گاهی به هنگام بهره برداری در مواجهه با مسائلی مانند: ناهنجاریهای صوتی ناشی از انعکاس صدا، نور نامناسب و یا انتشار بوهای نامطبوع فاضلاب، موتورخانه شوفاژ و یا بوی پخت و پز مواد غذایی در فضای ساختمان و لرزش ناشی از تردد خودرو به داخل پارکینگ ساختمان یا لرزش و صدای مربوط به دستگاه هایی مانند موتور برق اضطراری یا موتورخانه شوفاژ، انجام برخی تغییرات بعدی در نقشه اجرا شده را اجتناب ناپذیر می نماید.

 

  بقیه در ادامه مطلب......


آموزش پرسپکتیو دو نقطه ای
ارسال شده در چهار شنبه 23 اسفند 1391برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 آموزش کامل پرسپکتیو دو نقطه ای

 

پسورد فایل:   www.memarierooz.lxb.ir


خوش آمدید
ارسال شده در سه شنبه 22 اسفند 1398برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

مشاغل خانگی (کلیک کنید) 


چند تا عکس درباره معماری
ارسال شده در شنبه 19 اسفند 1391برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 

                

     

 


ورودی خانه مان را چگونه طراحی کنیم ؟
ارسال شده در جمعه 18 اسفند 1391برچسب:ورودی خانه مان را چگونه طراحی کنیم ؟,ورودی خانه مان را چگونه طراحی کنیم ؟, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 ورودی خانه مان را چگونه طراحی کنیم ؟ ص www.taknaz.ir

 
ورودی هر خانه ای به نوعی معرف دیگر قسمت های خانه است و از آنجایی که هر فرد در بدو ورود به خانه اولین چیزی که مشاهده می کند دکوراسیون ورودی است به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است و تا حد زیادی می تواند ذهنیت و برداشت اولیه افراد را در خصوص دیگر قسمت های خانه شکل دهد.

در خارج از خانه ممکن است هوا تاریک و سرد و خصمانه باشد، اما در داخل خانه محیطی گرم و روشن و آرام حکمفرماست. مژده ورود به چنین فضایی باید زمانی که فرد از فضای بیرون وارد خانه می شود به او داده شود و وی در بدو ورود آرامش بگیرید. اگر قرار باشد ورودی خانه نیز کم نور و سرد باشد فرد هنگام ورود هم چنان احساس رخوت و ناراحتی بیرون را به همراه خواهد داشت و هیچ احساس آرامشی به وی القا نمی شود و حتی اگر دیگر قسمت های خانه گرم و روشن باشد باز هم فرد به همان حالت باقی می ماند.

طیف وسیعی از کفپوش های مناسب برای ورودی خانه وجود دارد. برای مثال انواع سنگ ها از قبیل مرمر و کفپوش های چوبی، انواع کاشی ها، و سرامیک ها که بسته به سبک مورد نظر خواه سنتی و خواه مدرن می توانید یکی از ان ها را برای دکوراسیون ورودی خانه خود برگزینید.

فرش نیز یکی از کفپوش های قابل قبول برای ورودی است، اما اگر هم به استفاده از قالیچه در سایز بزرگ تر در ورودی تمایلی ندارید و کفپوش ورودی شما هر مصالحی که باشد حتما باید از پادری در جلوی در ورودی استفاده کنید تا از ورودی آلودگی به داخل خانه و دیگر قسمت های ورودی جلوگیری کنید.

نور نقش مهمی در ایجاد احساس ها و حالت های خوب در فضای ورودی خانه دارد. نوپردازی ورودی در عین روشن بودن باید دارای نوعی لطافت باشد تا وقتی فرد به عنوان مثال در تاریکی شب از بیرون وارد خانه می شود نور شدید چشم وی را آزار ندهد اما از روشنایی داخل لذت برده و به آرامش برسد. استفاده از آباژور در کنار یک نورپردازی سقفی می تواند ایده ال و مناسب باشد. شما می توانید برای زیبا کردن دکوراسیون ورودی از عناصری مثل مجسمه های زیبا و گلدان هایی از گل های تازه و زیبا استفاده کنید و با یک نورپردازی مناسب این عناصر زیبا را در فضا برجسته سازی نمایید.

نوع و تعداد اثاثیه ای که در فضای ورودی لازم است به مقدار زیادی به فضای موجود بستگی دارد. آنچه شما باید به آن توجه کنید این است که تمام وسایل از قبیل کت، پالتو، کفش، کلید، روزنامه و مجله باید برای خود جای مخصوص داشته باشند و از این رو قفسه های کتفی برای قرار دادن کفش، آویزها و چوب لباسی برای تن پوش ها، جاکلیدی و محفظه ای برای قرار دادن روزنامه ها را حتما برای دکوراسیون فضای ورودی در نظر بگیرید.این عناصر در واقع حداقل های دکوراسیون یک فضای ورودی هستند.

اگر به کت ها و پالتو ها را در آویزهایی با فضایی در بسته می آویزید باید توجه کنید که فضا دارای تهویه کافی باشد تا رطوبت لباس هایی که احتمالا به سبب باران خیس شده اند از بین برود و خشک شوند. آینه دیواری نیز یکی از عناصر بسیار مهم و ضروری در فضای ورودی است. زیرا هم فضا را بزرگتر نشان می دهد، به نورپردازی کمک کرده، و می توانید هنگام بیرون رفتن از خانه مرورری بر وضعیت ظاهری خود داشته باشد.

 برگرفته از taknaz.ir


عجایب هفتگانه جهان
ارسال شده در جمعه 18 اسفند 1391برچسب:عجایب هفتگانه جهان,عجایب هفتگانه جهان,عجایب هفتگانه جهان, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 بسیاری‌ از مردم‌، آثاری‌ چون‌ دیوار چین ‌، تاج‌محل‌ و تخت‌ جمشید را به‌ عنوان‌ عجایب‌ هفتگانه‌جهان‌ می‌شناسند، اما این‌ آثار که‌ بسیار زیبا وکم‌نظیر هستند، در فهرست‌ عجایب‌ هفتگانه‌ جهان‌قرار ندارند. فهرستی‌ که‌ در روزگار باستان‌ تعیین‌شده‌ و پس‌ از آن‌ نیز توسط باستان‌شناسان‌ و هنرشناسان‌ تایید شده‌ است‌ و جز عجایب‌هفت‌گانه‌ هستند، به‌ این‌ شرح‌ می‌باشد: 

  • اهرام‌ مصر، در مصر
  • باغ‌های‌ معلق‌ بابل‌، در عراق‌
  • مجسمه‌ زئوس‌، در المپیا
  • معبد آرتمیس‌، در افسوس‌
  • مقبره‌ ماسولوس‌، در هالیکارناسوس‌
  • مجسمه‌ عظیم‌ رودس‌، در یونان‌
  • برج‌ دریایی‌ اسکندریه‌، به‌ در جزیره‌ فاروس‌


هرم‌ خوفو: 

«هرم‌ خوفو» بزرگ‌ترین‌ هرم‌ در بین‌ اهرام‌ مصر است‌. این‌ بنا که‌ قدیمی‌ترین‌ و بزرگترین‌ بنا در بین‌عجایب‌ هفتگانه‌ می‌باشد، تنها بنایی‌ است‌ که‌ درحال‌ حاضر وجود دارد. هرم‌ خوفو در 2600 سال‌ قبل‌ از میلاد ساخته‌شده‌ است‌. این‌ هرم‌ بلندترین‌ بنای‌ ساخته‌ دست‌بشر تا سال‌ 1889 می‌باشد; از این‌ رو این‌ هرم‌جزو عجایب‌ هفتگانه‌ قرار گرفته‌ است‌. بیشترسنگ‌های‌ تشکیل‌ دهنده‌ این‌ بنا، سنگ‌های‌عظیمی‌ است‌ که‌ امروز تنها با تریلرهای‌ بسیاربزرگ‌ قابل‌ حمل‌ است‌. ارتفاع‌ فعلی‌ این‌ هرم‌138 متر است‌. 


رودس‌ یونانی‌: 

مجسمه‌ عظیم‌ الجثه‌ رودس‌ در یونان‌ یکی‌ دیگر ازعجایب‌ زیبایی‌ جهان‌ بشمار می‌رود. ارتفاع‌ این‌مجسمه‌، یک‌ شاهکار برجسته‌ معماری‌ بود که‌برروی‌ جزیره‌ رودس‌در حدود 280 سال‌ قبل‌از میلاد ساخته‌ شده‌ بود. هیچ‌کس‌ نمی‌داند این‌ مجسمه‌ شبیه‌ چه‌ کسی‌ بوده ‌یا در کجا قرار داشته‌ است‌. به‌ گفته‌ کارشناسان‌فرهنگی‌، احتمالا این‌ مجسمه‌ در نزدیکی‌ در ورودی‌ لنگرگاهی‌ بنا شده‌ بوده‌ و پاهای‌ مجسمه‌در دو طرف‌ قرار داشته‌ است‌; به‌طوری‌ که‌کشتی‌ها از میان‌ پاهای‌ آن‌ عبورمی‌کرده‌اند.باستان‌شناسان‌ این‌ مجسمه‌ را جزو عجایب‌ هفتگانه‌جهان‌ قرار داده‌اند. 


آرتمیس‌ ترک‌: 

معبد آرتمیس‌ در «افوسوس‌» ترکیه‌ می‌باشد. این‌بنا با داشتن‌ 100 ستون‌ مرمری‌ زیبا که‌ ارتفاع‌ هرکدام‌ از آنها به‌ 15 متر می‌رسید، یکی‌ از عجایب‌هفتگانه‌ به‌ حساب‌ می‌آید. این‌ معبد، فضایی‌ را احاطه‌ می‌کرد که‌ تقریبا چند برابر وسعت ‌آکروپلیس‌ در آتن‌ بود. در این‌ معبد، حوادث‌زیادی‌ اتفاق‌ افتاده‌ است‌. این‌ بنا در 600 سال‌پیش‌ از میلاد ساخته‌ و در 550 سال‌ پس‌ از میلاددر آتش‌ سوخت‌; سپس‌ مجددا به‌ صورت‌ زیباتر وعظیم‌تر باز سازی‌ شد. این‌ بنا بار دیگر برای‌ دومین‌بار دچار حریق‌ شد. 


زئوس‌ یونانی‌: 

مجسمه‌ زئوس‌ در المپیای‌ یونان‌ است‌ و یکی‌ ازعظیم‌ترین‌ مجسمه‌های‌ جهان‌ به‌ شمار می‌رود.این‌ اثر در450 سال‌ قبل‌ از میلاد توسط مجسمه‌ساز معروفی‌ به‌ نام‌ «فیدیاس‌» ساخته‌ شد.ارتفاع‌ مجسمه‌ «زئوس‌» در حدود 12 متر است‌.«فیدیاس‌» با ساخت‌ این‌ مجسمه‌ بلند می‌خواست‌اقتدار و نیرومندی‌ زئوس‌ را نشان‌ دهد. مجسمه‌زئوس‌ در معبد زئوس‌، 64 متر طول‌ و 72 ستون‌به‌ سبک‌ معماری‌ قدیم‌ یونانی‌ دارد. مجسمه‌ زئوس‌در حدود 850 سال‌ در این‌ معبد قرار داشت‌. تاهنگامی‌ که‌ یونانی‌ ها آن‌ را به‌ استانبول‌ منتقل‌کردند. البته‌ بعد از مدتی‌ به‌ آتش‌ کشیده‌ شد و ازبین‌ رفت‌. عظمت‌ و زیبایی‌ این‌ مجسمه‌ سبب‌ شدکه‌ در فهرست‌ عجایب‌ هفتگانه‌ قرار گیرد. 


باغ‌های‌ بابل‌: 

باغ‌های‌ معلق‌ بابل‌ در عراق‌ یکی‌ از بحث‌برانگیزترین‌ عجایب‌ هفتگانه‌و بی‌نظیرترین‌معماری‌های‌ جهان‌ به‌ شمار می‌رود. البته‌ عده‌ای‌از باستان‌شناسان‌ هنوز در وجود داشتن‌ آن‌ شک‌دارند. بعد از بدست‌ آمدن‌ اسناد اصلی‌ وخرابه‌های‌ برجا مانده‌ از آن‌ زمان‌، وجود داشتن‌آن‌ ثابت‌ شد. در این‌ میان‌ سوالی‌ مطرح‌ است‌ که‌این‌ باغ‌های‌ معلق‌ چرا ساخته‌ شدند؟ درپاسخ‌ به‌این‌ سوال‌ باید افزود که‌ شاه‌ «نبوکد» این‌ بنای‌عجیب‌ را برای‌ خوشحال‌ کردن‌ همسرش‌ در 6قرن‌ قبل‌ از میلاد ساخت‌. عده‌ای‌ از تاریخ‌ نگاران‌می‌گویند: ملکه‌ آشوری‌ این‌ باغ‌ را برای‌ تفریح‌ وسرگرمی‌ خود ساخته‌ است‌. 


ملکه‌ هالیکارناسوس‌: 

ارتفاع‌ این‌ مقبره‌ مرمری‌ به‌ اندازه‌ یک‌ ساختمان ‌14 طبقه‌ بود. ملکه‌ «آرتمیسیا» فرمان‌ ساخت‌ این‌مقبره‌ را در هالیکار ناسوس‌ برای‌ همسرش‌ در353 سال‌ قبل‌ از میلاد صادر کرد. ملکه‌ این‌ بنا رابرای‌ قدردانی‌ از همسرش‌ ساخت‌ و به‌ این‌ منظوربهترین‌ هنرمندان‌ و مجسمه‌ سازان‌ آن‌ زمان‌ را گرد آورد. ملکه‌ آرتمیسیا دو سال‌ پس‌ از همسرش‌درگذشت‌. جالب‌ است‌ که‌ بدانید، شاه‌ ماسولوس‌هم‌ همسر آرتمیسیا بود و هم‌ برادرش‌. این‌ بنا درحدود 17 قرن‌ پا بر جا بود و در 1400 سال‌ پس‌از میلاد، در اثر زلزله‌ فرو ریخت‌. 

فانوس‌ اسکندریه‌: 

فانوس‌ اسکندریه‌ یکی‌ از بزرگ‌ترین‌ شاهکارهای‌روزگار باستان‌ می‌باشد. ارتفاع‌ آن‌ بنا حداقل‌ به‌اندازه‌ یک‌ ساختمان‌ 40 طبقه‌ امروزی‌ بود وبرای‌ 16 قرن‌ پا برجا بود. برخلاف‌ 6 عجایب‌ دیگر، فانوس‌ اسکندریه‌استفاده‌های‌ عملی‌ بسیار داشت‌. این‌ بنا به‌کشتی‌های‌ دریانوردی‌ کمک‌ می‌کرد که‌ اسکله‌هارا به‌ راحتی‌ پیدا کنند و با ایمنی‌ کامل‌ داخل‌ آن‌شوند. این‌ اسکلت‌ برای‌ 1600 سال‌ باقی‌ ماند وارتفاع‌ آن‌ 180 متر و بلندترین‌ ساختمان‌ دنیابود، اما با ساخت‌ «برج‌ ایفل‌» در سال‌ 1889،«ایفل‌» بلندترین‌ برج‌ دنیا نام‌ گرفت‌. 


منبع : مجله خانواده سبز 


مـعـمـاری قـبـل از اسـلام
ارسال شده در جمعه 18 اسفند 1391برچسب:مـعـمـاری قـبـل از اسـلام,مـعـمـاری قـبـل از اسـلام,مـعـمـاری قـبـل از اسـلام, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 معـماری ایرانی را باید بطور صحـیح از اعـماق تاریخ ایـن سرزمـیـن کهـن مـورد بررسی قـرار داد. 

معـماری ایرانی به شـش قـرن قـبل از میلاد مسیح باز می گـردد، که مـشـخـصات هـر دورهً معـماری را در دوره های مـخـتـلف تاریـخـی شـرح می دهـیـم :

1- معـماری دوران ماقـبـل تـاریخ تـا زمان حـکـومت مادها

2- معـماری از زمان حکـومت مـادهـا تـا پـایان دوره حـکـومت ساسانیان .

در رابـطه با معـماری ایران، بایـد به خـوانـنـدگـان یـادآوری شـود، تـغـیـیـراتی کـه در رابـطه بـا هـنـر پـیـشـیـنـیان ایـران در معـماری داده شـده و نـحـوهً ساخـتمان سازی آن دوران. در سخـنی کـوتاه مـی تـوان به : حکـاکـی بـر روی سـنگ، گچکاری، نقاشی، آجرکاری، آئینه کاری، کاشی کاری، موزائیک کاری و دیـگـر کـارهـای تـزئـیـنی اشـاره کرد. 
الـبـتـه مـا بایـد استـثـنـاهـایی هـم بـرای ساخـتـمان هـای چـنـد شـکـلی کـه بـرای مـواردی خـاص اسـتـفـاده می شد، قـائـل شـویم. این گـونـاگـونـی بـرآمـده از نـیـازهـای خـاص مـردم در زمـانـهـای مـتـفـاوت بـوده است.

هـنـرمـنـدان ایـرانی بـه دنـیـا ثـابـت کـردن کـه تـوانائـی هـای بالایی دارنـد و شـامـل احـتـرام بـسیار، بـخـاطر اثـرهـای تـاریخـی مـنـحـصر بـفـرد فـراوانـی کـه از خـود بـجـای گـذاشـتـه، هـسـتـند. 

img/daneshnameh_up/3/34/Iranian_architecture01.jpg



بـنـظر مـشکـل می رسد که بـتوان معـماری ایرانی را از زمانـهـای بـسـیـار دور تـا بـحـال طـبـقـه بـنـدی کرد. اما، تـرتـیـبات زیـر مـی تـواند چـشـم انداز وسـیـعـی از ایـن کـارهـا در اخـتـیـار شـمـا قـرار دهـد: کـلـبه هـای ماقـبل تـاریـخ، شهـرهـا و قـصـبه های اولـیه، اسـتحـکـامات و دژهـای نـظـامی، معـابـد و آتـشـکـده ها، مـقـبـره ها و آرامـگـاه هـای بـزرگ، مـکـانهـای عـظـیـم تـاریـخـی، سـدهـا و پـلـهـا، بـازارهـا، حـمام هـا، جـاده هـا، مسـاجـد عـظـیـم، بـرجـهـا و مـنـاره هـا، ساخـتـمانهـای مـذهـبـی و محـلهـایی از دوران اسلامی، و هـمچـنـیـن بـنـاهـا و یـاد بـودهـای گـسـتـرده در کـشـور ایران.
از دیگـر چـیـزهـای مهـمی که بـرروی معـماری ایرانی تـاثـیـر گـذار بوده است، شـرایط مهـم آب و هـوائی در فلات ایران بوده است. بطور مـثـال سبک معـماری در شـمال کـشـور و کـوهـپـایـه های ایران بـا سـبک معـماری در جـنـوب و کویر ایران تـفـاوت دارد. اکـنـون با مصـادف شـدن بـا اطاعـات تـمام نـشـدنـی و حـیرت آوری کـه امـکـان آن در هـیچ کـشور دیـگـری نـیـست، نگـاهـی داریم گـذرا بـه معـماری ایرانی. 

img/daneshnameh_up/f/f0/Irainan_architecture02.jpg



صحـبت کردن در مـورد معـماری باستانی، بدون ایـنکـه نـمونه هایی از آن وجود داشتـه باشـد تـقـریـباً غـیـر مـمـکـن است. 
یکی از قـدیـمی ترین بـناهای کـشف شده در فلات ایران مربـوط می شود به بـنای رنگ شـده " زاغ تـپـه " در قـزوین. در تاریخ گـذشـته کـه مربوط می شود به قـرن هـفـتم و اوایل قـرن شـشم قـبل از میـلاد، بایـد بـسیار مورد رسیدگـی قـرار گـیرد که در آن زمان قـبل از تاریخ، چـگـونـه و با چـه وسائـلی این بـنا را آراستـه کـرده اند. از این بـنا بـرای جـمع شـدن و اجـتماعـات استـفاده مـی شده است.

در این بـنا از شومـیـنه برای گـرم کـردن ساخـتمان در فـصلهای سرد سال اسـتـفاده می شده است. هـمـچـنـین محـلی بـرای درست کردن کـباب داشـتـه است. هـمچـنـین این ساخـتمان دو محـل برای نگـهـداری ابزارها و وسائـل، بعـلاوه اتاقـی کـوچـک که از آن به عـنـوان نـشـیـمن استـفاده می کردند. دیـوارهـا بـوسـیله نـقاشـی از بـز کـوهـی تـزئـیـن شـده است. بـه احـتـمال خـیـلی زیـاد از این مـکـان برای انجـام مراستم مـذهـبـی خـود استـفاده می کـردنـد. 
تـپـه سـیالک در نـزدیکـی کاشان نـیـز یکی دیگـر از این مکـانهـای تـاریـخی است، که بـه قـرن شـشم و پـنجـم قـبل از مـیـلاد بـرمـی گـردد. 





 

img/daneshnameh_up/0/01/Iranian_architecture03.jpg
نمایی از معـبد چغـازنبـیل در خوزستان




اولین بار که مردم به منطقه سیالک رفـتـند، نمی دانستـند که چگـونه باید خانه ساخت، و زیر کـلبه هایی که با برگ درخـتان تهـیه شده بود زندگـی می کردند. اما بزودی آنهـا فرا گـرفـتـند که چگـونه با گـل، خشت خام درست کرده و مورد مصرف در خانه سازی قرار دهـند.

 

................ بقیه در ادامـــــــــــــــــــــــــــــــــــــه مطلب .........................


معماري معنا و مكان
ارسال شده در چهار شنبه 16 اسفند 1391برچسب: معماري معنا و مكان, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 قرن حاضر در اغلب نقاط دنیا رشد و تغییرات بی سابقه ای را در معارف بشری و استاندارد سازی زندگی بشر شاهد بوده است.به جای اینکه این تحولات ، امکانات غنی در تعیین هویت به ما ارزانی دارد و به محیط اجتماعی با معنایی مبدل شود ، منتج به آثار جنبی غیر قابل پیش بینی و ناخوشایندی در کیفیات زندگی شده است..............
 معماري معنا و مكان مسجد نائین


بزرگترین هتل یخی جهان+تصاویر
ارسال شده در چهار شنبه 16 اسفند 1391برچسب:بزرگترین هتل یخی جهان+تصاویر, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 

بزرگترین هتل یخی جهان+تصاویر

 

حدود 100 نفر از هنرمندان در ماه های نوامبر و دسامبر، این هتل زیبا را پدید می آورند. از یخ ها برای دکوراسیون و از برف ها برای استحکام ساختمان استفاده می شود. این مجموعه شامل هتل، کلیسا، رستوران و کافی شاپ می باشد.

در روستای کوچک جاکساواری در شمال سوئد و در 200 کیلومتری قطب شمال، بزرگترین هتل یخی جهان واقع شده است. متریال این هتل از برف و قالب های یخی تشکیل شده است.

هتل یخی توسط گروه "هنر و طراحی" اجرا شده است.

این هتل هرساله مورد بازبینی قرار می گیرد و بخش های تخریب شده مجددا بازسازی می شود. بقای این هتل متکی بر آب و هوای منطقه می باشد. هرساله حدود 4000تن یخ در ماه های مارس و آوریل از این رودخانه برداشت می شود. 

حدود100 نفر از هنرمندان در ماه های نوامبر و دسامبر، این هتل زیبا را پدید می آورند. از یخ ها برای دکوراسیون و از برف ها برای استحکام ساختمان استفاده می شود. این مجموعه شامل هتل، کلیسا، رستوران و کافی شاپ می باشد.

 


اما در این میان، داستان چگونگی شکل گیری این هتل بسیار جالب می باشد. در سال1986، تعدادی مجسمه ساز ژاپنی به این روستا سفر کردند و با دیدن ویژگی های منطقه، پیشنهاد برپایی نمایشگاهی سالانه از مجسمه های یخی را ارائه دادند.



مدتی بعد در سال 2000، نمایشگاهی از مجسمه های یخی در این روستا برپا شد و با استقبال گسترده مردم از نقاط مختلف جهان مواجه گردید. هنگام شب و به علت تعداد بازدیدکننده، هیچ مکانی در شهر برای اقامت باقی نمانده بود و بنابر اجبار، بازدیدکنندگان، شب را در سالن نمایشگاه خوابیدند. ولی هنگام صبح تمامی آن ها از تجربه ای بی نظیر صحبت می کردند و این آغازی بود در شکل گیری بزرگترین هتل یخی جهان در سوئد.



تمامی وسایل و تجهیزات درون هتل از قطعات یخی ساخته شده است و به بازدیدکنندگانی که قصد اقامت در هتل را دارند، لباس و کیسه های خواب مخصوص که از پوست گوزن شمالی ساخته شده است، داده می شود. دمای درون اتاق ها در هنگام شب، گاهی به 37 درجه زیر صفر می رسد.

بقیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه در ادامــــــــــــــــــــــه مــــــــــــــــــــــــــــــــطلب....................


اکسپرسيونيسم و معماري
ارسال شده در چهار شنبه 9 اسفند 1391برچسب:اکسپرسيونيسم و معماري, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 کسپرسيونيسم و معماري

 

معماري اکسپرسيونيست يک حرکت معمارانه بود که در شمال اروپا در دهه اول قرن بيستم به موازات هنر بصري و عملي اکپرسيونيست پيشرفت کرد.

عبارت "معماري اکسپرسيونيست براي اولين بار فعاليت‌هاي پيشرو(اوان گارد) هلندي و استراليايي وچکسلاواکي و دانمارکي را از سال ۱۹۱۰ تا ۱۹۲۴توصيف مي‌کند. تعريف مجدد بعدي اين عبارت بر ميگردد به ۱۹۰۵ و همچنين گسترش ان براي احاطه کردن بقيه اروپا. امروزه اين معني از خيلي مرزهاي دورتر گذشته تا به معماري هر زمان و مکاني که بعضي کيفيت‌هاي حرکت طبيعي برگردد مثل: تحريف,تکه تکه شدن يا ارتباط سخت و پرفشار احساسات.

 

اکسپرسیونیسم

 

اگه خوشتون اومد به ادامه مطلب مراجعه کنید......


مجتمع مسکونی NEO BANKSIDE – ریچارد راجرز
ارسال شده در چهار شنبه 9 اسفند 1391برچسب:مجتمع مسکونی NEO BANKSIDE – ریچارد راجرز, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 این مجتمع مسکونی که در ساحل رودخانه تایمز لندن و موزه تیت مدرن (Tate Modern) که از پر بازدید ترین موزه های دنیا به شمار می آید قرار گرفته، از شاختاری شش ضلعی فرم گرفته است.

مجتمع مسکونی - طرح 5 - نمونه نقشه مسکونی - آپارتمان - معماری

مثل مرکز پامپیدو و خیلی دیگر از ساختمان ها که توسط ریچارد راجرز طراحی شده بودند، این چهار برج  با بادبندهای عریان بیرونی از سازه ای نمایان برخوردارند که در نمای ساختمان دیاگریدی استیلی را شکل می دهند این اجزا وزن ساختمان را تحمل کرده و نیاز به گذاشتن دیوارهای حائل داخلی را از بین میبرند که در این صورت طبقات انعطاف پذیری را برای طراحی پلان ارائه می دهند.

بقیه در ادامه مطلـــــــــــــــــــب

 


دانلود کتاب شیمی اول دبیرستان
ارسال شده در پنج شنبه 3 اسفند 1391برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 دانلود


معرفی سایت های خارجی معماری
ارسال شده در چهار شنبه 2 اسفند 1391برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

در این پست فصد دارم چند تا سایت خارجی معماری رو برای شما معرفی کنم.

معماری (کلی):
www.Greatbuildings.com
www.Orchidose.irg
www.Architectureweek.com
www.Archpedia.com
www.Graphicanow.com
www.Arcspace.com
Architecture.simplenet.com
www.Architectureasia.com

معماری محیطی و پایدار:
www.energybuilder.com
www.reddawn.com
www.sustainableabc.com
www.Miarch.com/sustainable
www.ecodesing.org
www.ecodesing.bc.ca

معماری - راندو
www.howardmodels.com
www.users.bigpond.com
www.akersdesignrender.com
www.maid.edu/galleries
www.conceptimaginginc.com
www.planetarchitecture.com
www.stodi4d.net
www.idvie.com/architecture/rendering
www.digirenderingd.com
www.desinglaboratory.com
www.cgarchitect.com
www.remdesign.on.ca
viewpointstudio.com
thedesignfirm.4t.com
sketchup.com


ساختمان مسکونی - خانه:
www.houseplans.com
www.architecturaldesigns.com
www.globalhouseplans.com
www.homeplanfinder.com
www.coolhouseplans.com
www.ehouseplans.com
www.homeplaninfo.com
www.deramhomesource.com
www.cobshomeplans.com
homeplans.hsh.com


معماران:
www.mvrdv.nl
www.coop-himmelblau.at
www.future-systems.com
www.zaha-hadid.com
www.renzopiano.com
www.jsdarchitects.co.uk
www.unstudio.com
www.makoto-architect.com
calatrava.com


طراحی داخلی:
www.style-interiordesign.com
www.interiodesignerworld.com

بناهای تاریخی آسیا:
www.orientalarchitecture.com

هنر و معماری رومی:
www.uccs.edu/roman


پروژه ادن (انگلستان):
www.edenproject.com

دیکشنری معماری:
www.dreamghar.com/dictionary
www.cmhpf.org/kids/dictionary/arch


مجله ی معماری (رایگان):
www.archmedia.com.au/aa



فضای مجازی:
www.ludvigsen.hiof.no/webdoc/inet93/vpl.html

شهر سازی:
www.rut.com
www.urbandesignassociates.com
www.Americancity.org
www.acton.org/publicat/m-and-m


آسمانخراش:
www.bc.edu/bc-org/avp/cas/fnart/fa267/20-sky
www.wirednewyork.com/skyscrapers
vanscrapers.tripod.com
متفرقه

سایت اول 

سایت دوم

سایت سوم

سایت چهارم

سایت پنجم

 


عضویت
ارسال شده در دو شنبه 30 بهمن 1391برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

m6944_member.gif


دانلود کتاب راندو با فرمت PDF
ارسال شده در پنج شنبه 26 بهمن 1391برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 برای دانلود به ادامه مطللب مراجعه کنید


مؤسسه صلح ايالات متحده - Moshe Safdie
ارسال شده در پنج شنبه 26 بهمن 1391برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 

مؤسسه صلح ايالات متحده در مرکز ملی Washangton Dc قرار گرفته است . اين مؤسسه در تقاطع خيابان 23وخيابان قانون اساسی به عنوان اولين ارگانی که فعاليت های روزانه خود را که شامل مديريت مبارزه بين المللی است پستيبانی می کند ، قرار گرفته است .

 

فضاهای برنامه ريزی شده شامل دفاتر اداری ، بايگانی تحقيقات ، کتابخانه ، مرکز کنفرانس و يک مرکز آموزشی می شود .يک سقف موج دار کروی دو فضای داخلی را پوشش می دهد که ديد کارکنان را به سوی رودخانه پوتوماک و بنای ياد بود لينکلن ، هدايت می کند .

ورودی مانند چترهائی با ساختار شبيه بال پرنده است که از فريم های فولادی تشکيل شده که توسط شيشه های سفيد شفاف محصور شده است .


ایستادن به تماشای ایستگاه‌ها
ارسال شده در پنج شنبه 26 بهمن 1391برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 گردشگری و سفر، ارتباطی ناگسستنی با صنعت حمل و نقل داشته و در این میان شاید نقش راه آهن و ایستگاه های قطار، بسیار بااهمیت باشد. نما و چهره ایستگاه قطار به همراه امکانات و تسهیلات رفاهی برای گردشگران و مسافران اهمیتی ویژه دارد.

 

این ایستگاه ها می توانند با وجود داشتن زیبایی ها و امکانات ویژه و طرح های خاص معماری، خود به مکانی دیدنی و قابل توجه تبدیل شوند. در گوشه و کنار این دنیا برخی از ایستگاه های قطار وجود دارد که به زیبایی محیط داخلی و بیرون ایستگاه بسیار توجه شده است و برای ساخت برخی از آنها از نقشه های پیچیده و شگفت انگیزی استفاده کرده اند که در کنار زیبایی از شکل و چهره ویژه نیز برخوردار هستند. در اینجا به ۱۰ ایستگاه زیبا و خاص دنیا به انتخاب سایت toptens پرداخته ایم.

ایستادن به تماشای ایستگاه ها

بقیه در ادامه مطلب


چند نمونه اسکیس با خطوط مستقیم
ارسال شده در پنج شنبه 26 بهمن 1391برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 

بقیه در ادامه مطلب


ظوابط طراحي مبلمان شهري
ارسال شده در چهار شنبه 18 بهمن 1391برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 

مجموعه مبلمان شهري اجزاء و امكاناتي هستند كه با ويژگيهاي مختلف خود (مثل شكل، رنگ، تعدد يا فراواني، نوع مكانگيري مناسب و امثالهم) در ارتقاي كيفيت و كميت محيط، در ويژگيهاي بصري، در خدمت رساني به مردم و رفع نيازهاي مختلف آنها نقشي در خور توجه ايفا مينمايد. اهم اين ويژگيها و ضوابط مرتبط با اين مبلمانها تحت عناوين تابلوها، ايستگاهها، تجهيزات روشنايي، نيمكتها، ظروف زباله، كيوسكها و ... ارائه ميشوند. 


ايستگاه اتوبوس و تاكسي 
- كانالهاي آب بين پياده روها و محل ايستگاه بايد سرپوشيده باشد
- محل پهلو گيري اتوبوس های آزاد راه برای سوار و یا پیاده کردن مسافر و محل تاكسي های ویژه اتوبان به شهر، بايد بوسيله تورفتگي، تغيير آرايش با خط کشی لازم در كف مشخص گردد. 
- در ايستگاهها بايد جايگاه نشستن با سرپناه ايجاد نمود.

 

بقیه در ادامه مطلب


صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 10 صفحه بعد
مطالب گذشته

·

این وب سایت به فروش میرسد ارسال در : 1393/07/23 08:20

·

رنگ در معماري داخلي ارسال در : 1392/6/10 22:26

·

خبر مهم ارسال در : 1398/6/10 22:14

·

دانلود پلان ویلایی دوبلکس ارسال در : 1392/1/8 20:0

·

معماري چيست....؟؟؟؟؟معمار كيست......؟؟؟؟؟ ارسال در : 1392/1/8 9:40

·

معمار کیست ؟ ارسال در : 1392/1/8 9:36

·

آیا می دانید پادشاه معماری دنیا کیست؟ ارسال در : 1392/1/8 9:33

·

20 شرط یک معمار خوب ارسال در : 1392/1/5 11:38

·

معماری چیست ارسال در : 1392/1/4 15:39

·

یک پیشنهاد ارسال در : 1392/1/1 21:13

·

معماری SQL Server ارسال در : 1391/12/29 22:3

·

اصول جذب مشتری در وب ارسال در : 1391/12/29 14:29

·

دانلود کتاب pdf ارسال در : 1391/12/24 6:29

·

معماری !؟ ارسال در : 1391/12/24 6:18

·

نگاهی فرهنگی به معماری معاصر ایران ارسال در : 1391/12/24 6:12

·

پیش درآمدی بر هزاره سوم ارسال در : 1391/12/24 6:9

·

نوگرایی معماری معاصر ایران از نظر وحید قبادیان ارسال در : 1391/12/24 6:4

·

رویکردی به هویت معماری معاصر ایران ارسال در : 1391/12/24 5:59

·

مبانی نظری تاریخ نگاری انتقادی معماری معاصر ایران ارسال در : 1391/12/24 5:53

·

آموزش معماری ارسال در : 1391/12/24 5:32

پروفایل مدیر

به سایت معماری روز خوش آمدید،امیدوارم لحظات خوبی را در این سایت سپری کنید. برای استفاده از تمامی امکانات در این سایت عضو شوید در صورت تمایل برای نویسندگی در وبلاگ میتوانید در خواست خود را از طریق نظرات برای ما ارسال کنید تا شما هم به لیست نویسندگان معماری روز ملحق شوید ایمیل سایت جهت ارتباط Memarierooz@gmail.com

آرشیو مطالب

لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان معماری روز و آدرس memarierooz.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






طراح قالب
طراح قالب ملودیوس



کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به فانی پولی بوده و استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
قدرت گرفته از : بلاگفا | ترجمه به بلاگفا توسط : ملودیوس.
قالب سازگار با تمامی مرورگرهای موجود.